رنگ مناسب برای چوب

رنگ مناسب برای چوب

در این مقاله از سایت دیجی ویناتو ما نهایت تلاش خودمان را کرده ایم تا با توضیحات لازم پاسخ مناسبی برای سوالاتی مانند "از چه نوع رنگی برای چوب باید استفاده کرد؟" و یا "رنگ مناسب برای چوب چه رنگی است؟" ارائه داده و شما را با رنگ های مورد استفاده در صنعت چوب و کاربرد انواع رنگ چوب آشنا نماییم. پس با همراهیتان تا پایان مقاله خرسندمان کنید.
1401/11/7
0 نظر

حتما همه شما با این موضوع آشنا هستید که چوب نوعی بافت متخلخل و فیبری است که از ساقه و ریشه انواع درختان بدست می آید. این ماده آلی که از الیاف سلولزی تشکیل یافته است از نظر کشش مقاومت خوبی داشته و این خاصیت باعث شده است که نسبت به فشار مقاومت مناسبی از خود نشان دهد.

یکی از مهم ترین کاربرد های چوب استفاده از آن در صنعت ساخت و ساز است. همین کاربرد باعث جلب توجه صنعت گران و هنرمندان شده است. امروزه از چوب در صنایع هنری مانند ساخت انواع ظروف مورد استفاده قرار می­ گیرد. پس یکی از کارهایی که معمولا روی چوب اعمال می شود تا مقاومت آنرا در برابر فرسایش افزایش دهد، هنر رنگ کاری آن است.

در این مقاله از سایت دیجی ویناتو ما نهایت تلاش خودمان را کرده ایم تا با توضیحات لازم پاسخ مناسبی برای سوالاتی مانند "از چه نوع رنگی برای چوب باید استفاده کرد؟" و یا "رنگ مناسب برای چوب چه رنگی است؟" ارائه داده  و شما را با رنگ های مورد استفاده در صنعت چوب و کاربرد انواع رنگ چوب آشنا نماییم. پس با همراهیتان تا پایان مقاله خرسندمان کنید.

ممکن است مطالعه این مطالب را بپسندید: خرید رنگ ویترای، حلال رنگ ویترای

رنگ های مورد استفاده در صنعت چوب

رنگ های مورد استفاده در صنعت چوب از دید ساختار به چند نوع تقسیم می شوند:

  • رنگ هایی چوب پایه آب
  • رنگ های چوب پایه روغن
  • جوهر رنگ چوب
  • لاک الکل ها
  • رنگ چوب ژله ای

رنگ های چوبی که حلال آن ها آب می باشد، رنگ چوب پایه آب نامیده می شوند. این رنگ ها به دو دسته رنگ های آکریلیک و رنگ های پلاستیک تقسیم می شوند و یکی از ویژگی های آن ها این است که بعد از خشک شدن نسبت به آب مقاوم می شوند. رنگ های چوب پایه روغن، رنگ هایی هستند که حلال آن ها  ترکیبات نفتی و شیمیایی می باشد لذا زمان خشک شدن طولاتی تری نسبت به رنگ های پایه آب دارند. این نوع رنگ چوب ها به خاطر نوع حلال مورد استفاده، برای انسان و محیط زیست مضر محسوب می شوند.

 

شاید برایتان جالب باشد: تزیین ظروف هفت سین با ویترای

انواع رنگ مناسب چوب کدامند؟

صنعت گران و افرادی که در حرفه ساخت و ساز فعالیت می کنند؛ برای ساخت و آماده سازی انواع تجهیزات چوبی مانند مبلمان، میز، صندلی، کمد و انواع آینه کنسول ها که امروزه طرفداران زیادی دارند، علاوه بر ماده اصلی این وسایل که چوب است به رنگ های مختلف و سایر مواد موردنیاز برای رنگ کاری نیازمند می باشند تا ضمن آراستن چوب به افزایش مقاومت آن نیز کمک نمایند.

گاهی نیز خود شما تصمیم به ساخت یک میز یا یک کمد می­کنید و حتی گاها دوست دارید مبلمان منزلتان را خودتان در ابعاد و مدل های دلخواهتان درست کنید. در این حالت نیاز به رنگ دارید ولی این سوال ممکن است برایتان پیش بیاید که از چه نوع رنگی برای چوب باید استفاده شود؟ یا رنگ مناسب برای چوب چه رنگی است؟

برای مطالعه بیشتر: آموزش ویترای برای ظروف هفت سین

 ما در این بخش از مقاله شما را با رنگ مناسب برای چوب و کاربرد انواع رنگ چوب آشنا می نماییم. پس لطفا با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

از انواع رنگ مناسب برای چوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       رنگ فوری مخصوص چوب

·       رنگ روغنی مخصوص چوب

·       رنگ های دکوراتیو

·       روغن های گیاهی مخصوص چوب

رنگ فوری مخصوص چوب

یکی از انواع رنگ مناسب برای چوب، رنگ چوب فوری می باشد، که خاصیت خشک شدن سریع و آنی دارد و به علت غلظت بالایی که دارد برای کار کردن با آن لازم است آن را رقیق کنیم که بدین منظور باید از  تینر فوری استفاده کرد. از انواع رنگ چوب فوری می توان به پلی استر، نیم پلی استر و سیلر اشاره کرد.

رنگ روغنی مخصوص چوب

از دیگر انواع رنگ مناسب برای چوب می توان به رنگ روغنی مخصوص چوب اشاره کرد. حلال این نوع رنگ ها تینر روغنی می باشد. اجرای رنگ آمیزی با این نوع رنگ بسیار آسان و ارزان است، به همین علت از این نوع رنگ امروزه در صنعت چوب استفاده می شود.

روغن های گیاهی مخصوص چوب

از دیگر رنگ های مناسب برای چوب، روغن های گیاهی مخصوص چوب هستند که طیف گسترده ای از رنگ های دلخواهتان را فراهم می آورند. از مزایای این رنگ ها خشک شدن و اجرای سریع آن هاست.

رنگ های دکوراتیو و لاک الکل ها

رنگ های دکوراتیو و لاک الکل ها نیز نوعی دیگر از انواع رنگ مناسب برای چوب می باشد. از رنگ های دکوراتیو در زمینه رنگ های تزیینی برای چوب استفاده می شود. لاک الکل ها نیز از دو بخش لاک و الکل تشکیل یافته اند و به دلیل این که برای کار با آن ها نیاز به تجهیزات خاصی نیست، کاربرد آن ها بسیار آسان است.

بیشتر بخوانید: بهترین هدیه روز زن، بهترین هدیه روز مادر

کاربرد انواع رنگ چوب

استفاده از رنگ چوب فوری در رنگ کاری لوازم چوبی و پوشش دهی به ام دی اف خام استفاده می ­شود. استفاده از رنگ های روغنی مخصوص چوب جهت جلا دادن و تغییر دادن رنگ شاپان می باشد. همان طور که در بالا ذکر شد روغن های گیاهی مخصوص چوب به علت اینکه از نظر شیمیایی خطری برای سلامتی ندارند، امروزه بیشتر در رنگ کاری ظروف چوبی مثل بشقاب، کاسه، سینی و قاشق و لیوان های چوبی استفاده می شود.

همچنین شما می توانید برای رنگ آمیزی اسباب بازی های چوبی فرزندانتان نیز از روغن های گیاهی استفاده نمایید. به منظور پوشش دهی به سازه های چوبی دست ساز نیز از رنگ های دکوراتیو و لاک الکل ها که از انواع رنگ چوب هستند، می توانید استفاده کنید.

حال با توجه به توضیحات داده شده در رابطه با انواع رنگ مناسب برای چوب و کاربرد انواع رنگ چوب این سوال می تواند برایتان پیش بیاید که این رنگ های مخصوص چوب را از کجا می توان تهیه کرد؟ شما پاسخ این سوالتان را می توانید با مراجعه به سایت دیجی ویناتو پیدا کنید چرا که ارائه دهنده با کیفیت ترین انواع رنگ چوب  و تینر فوری می باشد.

 

بیشتر بدانید: بهترین هدیه روز ولنتاین، تاریخچه روز ولنتاین            

جمع بندی

امیدواریم شما با مطالعه این مقاله توانسته باشید رنگ های مناسب چوب را شناخته باشید. با استفادهاز رنگ منایب برای چوب می توانید لوازم چوبی منزلتان مثل مبل، میز نهارخوری، میز کامپیوتر فرزندتان و حتی ظروف چوبی که قصد هدیه دادن به کسی را دارید را خودتان به راحتی رنگ آمیزی نمایید.  هدف این مقاله آشنا کردن شما با انواع رنگ مناسب برای چوب، کاربرد این رنگ ها و این که رنگ مناسب برای رنگ کاری چوب چه نوع رنگی است، بود. پس همین الان با شناختی که از انواع رنگ چوب دارید، با خیال راحت به سایت دیجی ویناتو مراجعه کرده و نسبت به خرید رنگ چوب و خرید تینر فوری اقدام نمایید. وب سایت اینترنتی دیجی ویناتو با عرضه بهترین رنگ های چوب و سایر لوازم مکمل می تواند در ارائه بهترین هدایا، شریک شادی های شما عزیزان باشد.

 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟