رنگ مخصوص چوب چیست؟

رنگ مخصوص چوب چیست؟

برای رنگ زدن به چوب می توانید از رنگ های مخصوص چوب که به صورت آماده و آسان امکان رنگ زدن به چوب را دارد استفاده کنید، ما در ادامه توضیحات بسیار کاملی درباره اینکه رنگ چوب چیست و چه ویژگی هایی دارد، خدمت شما عزیزان ارائه کرده ایم. اگر شما هم می خواهید بدانید که رنگ مخصوص چوب چیست لطفا تا پایان این مطلب از وب سایت دیجی ویناتو با ما همراه باشید.
1401/10/24
0 نظر

برای رنگ زدن به چوب می توانید از رنگ های مخصوص چوب که به صورت آماده و آسان امکان رنگ زدن به چوب را دارد استفاده کنید، ما در ادامه توضیحات بسیار کاملی درباره اینکه رنگ چوب چیست و چه ویژگی هایی دارد، خدمت شما عزیزان ارائه کرده ایم. اگر شما هم می خواهید بدانید که رنگ مخصوص چوب چیست لطفا تا پایان این مطلب از وب سایت دیجی ویناتو با ما همراه باشید.

رنگ مخصوص چوب چیست

رنگ مخصوص چوب چیست؟

در علم شیمی برای رنگ ها استفاده از کلمه ماده حامل به جای حلال مصطلح تر است زیرا ممکن است ماده حامل یک حلال واقعی نباشد و محتویات داخل رنگ در ماده حامل حل نشوند، بلکه در آن معلق باشند.

ماده حامل اغلب ممکن است آب، الکل، مشتقات نفتی، یا یک ماده مکمل مانند شلاک، رزین، لاک، پلی استر یا پلی اورتان باشد.
رنگ چوب معمولا به صورت عمیق داخل بافت چوب نفوذ نمی کند و با خراب شدن یا از بین رفتن لایه سطحی چوب رنگ چوب تا حد زیادی از روی آن محو می شود.

در اکثر رنگ های چوب از رنگدانه ها یا جوهر رنگ به عنوان رنگمایه استفاده می گردد. تفاوت رنگدانه ها (پیگمنت) و جوهر رنگ ها در میزان حلالیت و اندازه ذرات آن هاست.

جوهر رنگ ها دارای مولکول هایی هستند که به راحتی در ماده حامل یا حلال حل می شوند ولی  اندازه رنگدانه ها بزرگتر از مولکول هاست؛ بنابر این در آن حل نشده و به طور موقت در ماده حامل معلق می شوند و معمولا با گذشت زمان ته‌نشین می شوند.

رنگ‌ های چوب محصولاتی کاربردی در کسب‌وکار های با چوب بشمار می ‌روند. بخصوص اگر شما بخواهید محصولاتی مانند ساعت، تابلو، میز عسلی، چهارپایه و پاف بسازید که جزو محصولات تولیدی خانگی نیز محسوب می ‌شوند، با انتخاب رنگ‌ های مناسب فروشتان چند برابر شده و کیفیت کارتان نیز افزایش پیدا می ‌کند.

همچنین مطالعه کنید: بهترین هدیه روز ولنتاین 

رنگ فوری یک انتخاب تند و تیز

اسم رنگ‌ های فوری را همه شنیدیم حتی اگر با چوب کار نکرده باشیم. چون رنگ‌ های فوری تنها برای رنگ آمیزی چوب کاربردی نیستند و از آن‌ ها در بسیاری از مشاغل دیگر نیز استفاده می ‌شود. بنابراین سؤال مطرح می ‌شود که رنگ فوری چوب چیست؟

رنگ فوری چوب چیست؟

رنگ فوری را در بازار می ‌توانید در طیف و انواع زیادی مانند پلی استر، نیم پلی استر، سیلر، کیلر و رنگ‌ های خودرویی پیدا کنید. جالب است بدانید که شما حتی از رنگ‌ های فوری مخصوص خودرو نیز می ‌توانید جهت رنگ آمیزی محصولات و پایه کار چوبی استفاده کنید.

غلظت رنگ فوری

یکی از مواردی که به زیبایی و نتیجه نهایی کار شما اثر می ‌گذارد غلظت رنگ است. رنگ‌ های فوری مانند نیم پلی استر و سیلر مثل عسل یا شیره شکر غلظت دارند، بدون اینکه حرارت ببینند، ترکیب شوند و یا اینکه حلالی به آن‌ ها اضافه شود.

ممکن است سطح کار شما کوچک، بزرگ و یا خیلی متفاوت باشد؛ شما نیاز داشته باشید از پیستوله برقی و قلم‌مو استفاده کنید، بنابراین با این غلظت، کار سخت خواهد بود. پس توصیه می ‌شود که محصول رنگ فوری با تینر رقیق شود.

تینر معمولی برای این کار مناسب است؟

خیر. برای رقیق کردن رنگ فوری باید تینر فوری خریداری کنید. تینر فوری رنگی شفاف دارد. این محصول بوی تیزی دارد. در مصرف آن باید دقت لازم را به خرج دهید چراکه تینر فوری هم پاک‌کننده قوی است و هم قدرت خورندگی دارد.

نحوه خشک کردن رنگ مخصوص چوب چیست؟

در مورد خشک کردن محصولاتی که با رنگ‌ های فوری مانند نیم پلی استر یا تمام پلی استر رنگ آمیزی شدند باید این نکات را به خاطر داشته باشید:

هیچ رنگ فوری را نمی ‌توانید با قرار دادن در معرض هوا خشک‌ کنید.

رنگ‌ های فوری هوا خشک نیستند.

جهت خشک کردن محصولات رنگ شده با رنگ‌ های فوری مانند تمام پلی استر باید حتماً فرآیند شیمیایی بخصوصی انجام بگیرد.

هاردنر و خشک‌کن دو محصولی هستند که می ‌توانید برای خشک کردن رنگ فوری نیمه پلی استر و یا تمام پلی استر استفاده کنید.

رعایت اندازه ترکیب سه ماده تینر فوری، رنگ فوری و هاردنر بسیار مهم است.

همچنین بخوانید: آموزش شیوه و اصول رنگ کردن وسایل چوبی

 

بهترین ابزار برای کشیدن رنگ فوری روی پایه کار چوبی

تفاوتی ندارد پایه کار چوبی شما چیست و چه ابعادی دارد، شما می‌توانید هم از قلم‌مو و هم از پیستوله استفاده کنید. اما رنگ آمیزی با پیستوله بادی به‌مراتب راحت‌تر خواهد بود و سطحی یکدست‌تر به شما خواهد داد.

ویژگی‌ های رنگ مخصوص چوب چیست؟

این رنگ ها دارای مقاومت سایشی و سختی بالا بوده و از براقیت بسیار خوبی بر روی سطوح چوبی بر خوردار می باشند و پس از اعمال، سطحی صاف ، یکنواخت و شفاف ایجاد می نمایند که دارای مقاومت بسیار خوب در برابر لکه های ناشی از شوینده ها و آشامیدنی های سرد و گرم می باشد. از این رنگ ها برای حفاظت سطوح چوبی استفاده می شود و به سطح کار جلوه و زیبایی خاصی می بخشد. از جمله خواص دیگر این رنگ ها می توان به ثبات براقیت و حفظ رنگ اشاره کرد.

یکی از کاربردهای رنگ های چوب، استفاده برای ظروف چوبی است. استفاده از این رنگ ها بر روی ظروف چوبی، به زیبایی و چشم نواز بودن آن می افزاید و خریداران، علاقه بیشتری برای خرید و استفاده از این وسایل خواهند داشت. کاربرد این رنگ ها بر روی چوب، به عمر، دوام و ماندگاری بیشتر آن کمک می کند.

از دیگر خواص این رنگ، جلوگیری از رشد انواع قارچ و باکتری می باشد. این رنگ همچنین می تواند باعث آب گریز بودن چوب شده که برای شستشوی وسایل چوبی بسیار مناسب خواهد بود.

رنگ های فوری شفاف هستند و خاصیت سمباده‌خوری و خورندگی دارند. این رنگ ها در کنار خاصیت انعطاف پذیری، خاصیت پوششی نیز دارند و چسبنده‌تر از سایر رنگ ها هستند.

یکی از مهم ترین کاربردهای رنگ ‌های فوری مخصوص چوب افزایش زیبایی ظاهری و بهبود کیفیت تجهیزاتی نظیر سرویس های چوبی، انواع سازه های چوبی، مبل، صندلی، میز ناهارخوری، مجسمه و سایر لوازم چوبی دیگر است.

در هنگام استفاده از رنگ فوری چوب باید به نکات زیر دقت نمایید:

این نوع رنگ‌ها غلظت بسیار بالایی دارند و باید هنگام استفاده آن‌ ها را رقیق‌تر کنیم. برای این کار باید از تینر فوری استفاده کرد ولی وقت داشته باشید؛ این ماده کاملا قابل اشتعال و دارای قابلیت خورندگی بسیار بالا است.

درصورت استفاده بیش از حد از حلال ها؛ باعث تخریب رنگ اصلی خواهید شد و یا در زمان خشک شدن، حباب هایی را بر روی سطح کار مشاهده خواهید کرد.

این مواد برای بدن کاملا مضر هستند؛ پس هنگام استفاده از آن مطمئن شوید تا با پوست و چشم شما در ارتباط نبوده و یا پس از تماس با آن، حتما دست و صورت خود را با آب و صابون بشویید.

اگر با پیستوله در حال کارهستید، حتما در فضای باز این کار را انجام دهید زیرا به ریه های شما آسیب جدی وارد خواهد کرد.

به هنگام استفاده از رنگ فوری مخصوص چوب حتما از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟