تاریخچه روز ولنتاین چیست؟

تاریخچه روز ولنتاین چیست؟

ما در دیجی ویناتو به بررسی ریشه و تاریخچه روز ولنتاین پرداختیم و تمام تئوری ها و افسانه‌ها (برخی تیره‌تر از بقیه) را جمع آوری کردیم تا موضوعاتی را که به جشن رمانتیک امروز منتهی می‌شوند، کشف کنیم. اگر شما نیز می خواهید با تاریخچه روز ولنتاین آشنا شوید لطفا تا پایان این مطلب از سایت دیحی ویناتو با ما همراه باشید.
1401/10/15
0 نظر

تاریخچه روز ولنتاین به قرن سوم رم و اعدام کشیشی به نام والنتین که امروزه به نام سنت ولنتاین معروف است، برمی گردد. هر سال 14 فوریه، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای عزیزانشان کارت‌هایی به شکل قلب و شکلات‌های ولنتاین ارسال می‌کنند تا عشق و محبت خود را به آن ها ابراز کنند. اما روز ولنتاین که امروزه به صنعت 20 میلیارد دلاری تبدیل شده است، شروعی نه چندان دوست داشتنی دارد. در حالی که هیچ کس واقعاً داستان واقعی چگونگی شروع روز ولنتاین را نمی داند، بسیاری از نظریه پردازان نکاتی را در تاریخ جمع آوری کرده اند تا داستان را بیان کنند.

ما در دیجی ویناتو به بررسی ریشه و تاریخچه روز ولنتاین پرداختیم و تمام تئوری ها و افسانه‌ها (برخی تیره‌تر از بقیه) را جمع آوری کردیم تا موضوعاتی را که به جشن رمانتیک امروز منتهی می‌شوند، کشف کنیم. اگر شما نیز می خواهید با تاریخچه روز ولنتاین آشنا شوید لطفا تا پایان این مطلب از سایت دیحی ویناتو با ما همراه باشید.

خاستگاه روز ولنتاین

پس روز ولنتاین چگونه آغاز شد؟ در این جا به برخی از سوالات رایج در مورد منشأ روز ولنتاین اشاره کرده و به آن ها پاسخ می دهیم:

کلمه "ولنتاین" از کجا آمده است؟

بسیاری بر این باورند که روز ولنتاین به نام قدیس ولنتاین رم، شخص محبوبی که در 14 فوریه در قرن سوم پس از میلاد اعدام شد، نامگذاری شده است. با این حال، در واقع چندین مرد به نام "سنت ولنتاین» وجود داشتند که در زمان امپراتور روم کلودیوس گوتیکوس اعدام شدند. در دورانی که مسیحیان اغلب مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند، اعدام مدافعان مذهبی معروف به شهدا افزایش یافت. از این رو داستان های قهرمانی مذهبی سنت ولنتاین توسط کلیسای کاتولیک با جشن روز سنت ولنتاین تجلیل شد.

سنت ولنتاین واقعا کیست؟

در تاریخ دو سنت ولنتاین مشهور وجود دارد که یک کشیش رومی و اسقف ایتالیایی بودند. کشیشی به نام والنتینوس به دلیل اعتقاداتش دستگیر و بازداشت شد. والنتینوس با مردی که از او محافظت می کرد معامله کرد که اگر بتواند دختر خوانده اش را از نابینایی نجات دهد، او به مسیحیت روی آورد. افسانه می گوید که والنتینوس توانست دختر را بینا کند و به این دلیل نگهبان و تمام خانواده آن مرد مسیحی شدند. وقتی امپراتور این خبر را شنید دستور داد همه آنها را اعدام کنند.

والنتینوس دوم نیز در وضعیت مشابهی قرار گرفت. او نیز با یک مرد بر سر تغییر دین معامله کرد و در نهایت پسر آن مرد را شفا داد. همان امپراطور گوتیکوس او و همچنین مردی که دینش را تغییر داده بود، اعدام کرد. برخی معتقدند این مردان دو تفسیر از یک داستان هستند، با این حال، هیچ کس نمی داند سنت ولنتاین اصلی چه کسی بوده است.

تاریخچه روز ولنتاین

با گذشت زمان، افسانه این دو فرد تبدیل به جشن مسیحی مرگ آنها شد. اعتقاد بر این است که کلیسای کاتولیک ممکن است روز سنت ولنتاین را در اصل برای قدردانی از این مردان که معتقد بودند، تعیین کرده باشد.

اولین ولنتاین

در افسانه‌های قرون وسطی و آنچه اغلب در رسانه‌های مدرن به تصویر کشیده می‌شود،  سنت ولنتاین عاشق دختر نابینایی شد که او را شفا داده بود و اولین "ولنتاین" را در زندان برای او نوشت - نامه‌ای که ظاهراً آن را امضا کرد "از ولنتاین شما"، عبارتی که امروزه نیز در حال استفاده است. با این حال، هیچ مدرک تاریخی در پشتوانه این داستان ها وجود ندارد.

لوپرکالیا

دیگران فکر می کنند کلیسای مسیحی تصمیم گرفت روز جشن ولنتاین را در اواسط فوریه برگزار کند تا بتواند بر جشن بت پرستی لوپرکالیا که به عنوان جشنواره باروری نیز شناخته می شود، سرپوش بگذارد.

لوپرکالیا در اصل گردهمایی مقدس کشیشان رومی بود که از 13 تا 15 فوریه ادامه داشت. این آیین بت پرستی شامل قربانی کردن یک سگ و یک بز و قدم زدن در خیابان‌ها و پوشاندن پوست زنان با چیزی بود که به اعتقاد آنها باعث افزایش باروری می‌شد. یکی از بخش‌های به همان اندازه عجیب این جشنواره، سنت زنان بود که نام خود را در کوزه‌ای قرار می‌دادند تا مجردها از آن انتخاب کنند. اغلب زوج ها نیز با هم ازدواج می کردند!

اولین بار روز ولنتاین چگونه جشن گرفته شد؟

پس داستان واقعی روز ولنتاین چیست؟ لوپرکالیا در نهایت غیرقانونی شد. با این حال، در پایان قرن پنجم، پاپ گلانتیس، روز 14 فوریه را به عنوان "عید سنت ولنتاین" اعلام کرد و از روز جشنواره سرکش خلاص شد. این که آیا این اقدام برای پوشاندن لوپرکالیا بود یا برای احترام به قهرمانی مذهبی سنت ولنتاین، تا به امروز توسط مورخان مورد بحث قرار گرفته است.

تاریخچه عشق در روز ولنتاین

اولین اشاره رسمی روز ولنتاین به عشق، سرانجام بیش از هزار سال پس از مرگ سنت ولنتاین ظاهر شد، زمانی که جفری چاسر، شاعر قرون وسطایی، جشن فوریه سنت والنتینوس را به جفت گیری پرندگان نسبت داد. پرندگان انگلیسی در فوریه جفت گیری کردند و اندکی پس از اشاره چاسر در «پارلمان فولز» اش، اشراف اروپایی شروع به ارسال یادداشت های عاشقانه در طول فصل جفت گیری پرندگان کردند. اندکی بعد نیز، دختر دوست داشتنی شکسپیر، اوفلیا، خود را ولنتاین هملت نامید.

رمانتیسم چاسر و شکسپیر از ولنتاین در آثارشان به زودی محبوبیت خود را در بریتانیا و بقیه اروپا آغاز کرد. در سال 1415، چارلز دوک اورلئان پس از دستگیری او در نبرد آگینکور، زمانی که در برج لندن زندانی بود، به همسرش نامه نوشت. حتی پادشاه هنری پنجم نویسنده‌ای را استخدام کرد تا یادداشتی به مناسبت ولنتاین برای کاترین والوا بنویسد، که منجر به نوشتن نامه‌های عاشقانه با آن روز شد.

امروزه معنی روز ولنتاین چیست؟

بنابراین، چگونه توانستیم روز ولنتاین را با گل، شکلات و یادداشت های عاشقانه جشن بگیریم، زمانی که این چنین آغاز تاریکی داشت؟

همانطور که بحث کردیم، برای هزاران سال، اواسط فوریه معمولاً به جشن های باروری معروف بود، بنابراین جای تعجب نیست که روز ولنتاین با عشق مرتبط باشد. صرف نظر از اینکه می‌توان نظریه های چاسر و شکسپیر را کاملاً معتبر دانست یا نه، با این حال بدون شک آنها انجمن‌های کنونی پیرامون آن روز را محبوب کردند. امروزه مردم به ارسال گل در مناسبت های خاص یا ابراز احساسات عاشقانه در روز ولنتاین ادامه می دهند. علاوه بر گل، نمادهای معاصر دیگر روز ولنتاین شامل شکلات، قلب آب نبات و کارت است.

یادداشت ها، هدایا و شکلات ها!

در قرن هفدهم، تبادل هدایای کوچک و یادداشت های دست نویس برای دوستان و عاشقان در بریتانیا رایج شد. در نهایت، این سنت به دنیای جدید راه یافت و در طول قرن نوزدهم، همراه با انقلاب صنعتی، کارت‌های روز ولنتاین در کارخانه ها تولید شد. نرخ پستی ارزان‌تر به افزایش محبوبیت ارسال تبریک روز ولنتاین کمک کرد و آ. هاولند در تولید انبوه اولین ولنتاین‌های ساخته شده با توری، روبان و تصاویر رنگارنگ پیشگام شد. از این رو او به عنوان "مادر ولنتاین" شناخته شد.

اولین جعبه شکلات توسط ریچارد کادبری ساخته شد که در تلاش برای افزایش فروش، شروع به بسته بندی شکلات در جعبه های فانتزی کرد. او اولین جعبه شکلات به شکل قلب را در سال 1861 ایجاد کرد و امروزه بیش از 36 میلیون جعبه شکلات به شکل قلب هر سال فروخته می شود. اولین قلب های آب نبات نیز توسط داروساز بوستون، الیور چیس، به عنوان قرص های طبی مورد استفاده برای گلودرد ساخته شد. با این حال، عباراتی مانند "روز ولنتاین مبارک" و "عزیزم" تا مدت ها بعد روی آب نبات ها نوشته نشده بود.

 

گل های ولنتاین از کجا آمدند؟

از آنجایی که باروری با کشاورزی نیز مرتبط بود، گل های روز ولنتاین به طور طبیعی به یک هدیه انتخابی تبدیل شدند. برای قرن ها، گل ها نماد باروری، ازدواج و عشق بوده اند. تاریخچه اهدای گل روز ولنتاین به عزیزان نیز از رسم قدیمی ارسال دسته گل برای ارسال پیام های غیرکلامی ناشی می شود. چارلز دوم سوئدی با ارسال اولین دسته گل ولنتاین، با استفاده از هر گل برای انتقال معنایی خاص، سنت «زبان فارسی گل‌ها» را به اروپا معرفی کرد و امکان گفت‌وگوی کامل بدون کلام را فراهم کرد.

گل های رز قرمز و سفید گل های محبوب روز ولنتاین هستند. گل رز قرمز نشان دهنده "عاشقانه، عشق، زیبایی و شجاعت" و گل رز سفید نشان دهنده "پاکی، وفاداری و بی گناهی" است. رز قرمز بدون خار می تواند به معنای "عشق در نگاه اول" باشد. از رنگ های دیگر گل رز می توان برای نشان دادن دوستی (زرد)، قدردانی (هلویی)، جادویی (اسطوخودوس) یا شیرینی و زیبایی (صورتی) استفاده کرد.

آمارها نشان می دهد که بیش از 80 درصد هدایای روز ولنتاین شامل گل رز است و تقریباً یک سوم بزرگسالان گیاهان یا گل های ولنتاین را به عنوان هدیه می خرند.

داستان پسر بچه پرنده ولنتاین چیست؟

در اساطیر رومی، کوپید پسر بدجنس زهره، الهه عشق و زیبایی بود. او به پرتاب تیر به سوی خدایان و انسان ها شهرت داشت و باعث می شد که آنها فوراً عاشق یکدیگر شوند. نقاشان دوره رنسانس مانند کاراواجو تصویری ماندگار از کوپید را به عنوان پسری بالدار با تیر و کمان خلق کردند که بعداً روی کارت‌های تبریک اوایل قرن نوزدهم قرار گرفت.

جمع بندی:

آیا شما نیز برای روز ولنتاین هیجان زده اید؟ تاریخ روز ولنتاین فقط شکلات و گل رز نیست، ما خوشحالیم که روزی را به نشان دادن عشق به دیگران اختصاص داده ایم! هر عشقی اهمیت دارد، پس امسال فراموش نکنید که یادداشتی برای مادرتان بفرستید، برای همکارتان هدیه بگیرید و به دوستان خود، عشق و محبت بیشتری نشان دهید.

ما در این مطلب از سایت دیجی ویناتو اطلاعات مهمی درباره تاریخچه روز ولنتاین با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم. ما می توانیم در مناسبت های مختلف از جمله ولنتاین، شب یلدا، کریسمس، روز مادر، روز زن و ... عشق و علاقه خود را به عزیزانمان ابراز کنیم و از آن ها قدردانی نماییم.

وب سایت دیجی ویناتو ارائه دهنده انواع رنگ های ویترای، رنگ های چوب، تینر فوری و ... می باشد. در صورتی که شما مایل هستید این محصولات هنری را به عزیزانتان هدیه دهید، می توانید از این صفحات بازدید نموده و به صورت اینترنتی آن ها را خریداری نمایید.

 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟