انواع رنگ چوب

انواع رنگ چوب

ما در این مقاله از وب سایت دیجی ویناتو تلاش کرده ایم تا با معرفی انواع رنگ چوب وکاربرد این رنگ ها شما را در آشنایی با انواع رنگ چوب یاری کرده و اطلاعات مفید و موثری را در اختیارتان قرار داده باشیم. خوشحال می شویم تا پایان این مطالب همراهمان باشید.
1401/10/29
0 نظر

انواع رنگ چوب از نظر ساختار شامل این موارد می باشد: 1. رنگ چوب پایه آب 2. رنگ چوب پایه روغن 3. رنگ چوب ژله ای 3. جوهر رنگ 4. لاک الکل 5. وارنیش ها

همان طور که می دانید ساقه و ریشه انواع درختان نوعی بافت متخلخل و فیبری است که این بافت، چوب نامیده می شود. چوب در واقع ماده آلی است که از الیاف سلولزی تشکیل یافته است. این الیاف از نظر کششی مقاوم بوده و این باعث شده که در برابر فشار نیز مقاومت از خود نشان دهد. این الیاف در داخل ماتریکسی از لیگنین قرار گرفته اند.

این ماده آلی که از انواع درختان بدست می آید کاربردهای فراوانی دارد که امروزه این کاربردهای گسترده آن را به ماده ای گران بها و با ارزش تبدیل کرده است. از کاربردهای مهم آن می توان به سوخت و کاغذ سازی اشاره کرد. ولی کاربرد بسیار مهم دیگر که امروزه به میزان فراوان مورد توجه صنعتگران و هنرمندان واقع شده است  صنعت ساخت و ساز است.  مثلا از انواع این صنعت می توان در تولید انواع کف پوش، مبلمان و ظروف، تجهیزات ورزشی و تفریحی و صنعت هنری اشاره کرد.

چوب ها برای اینکه در ساخت و ساز و صنعت هنری مورد استفاده قرار بگیرند، معمولا دست خوش تغییراتی می شوند. از جمله مهم ترین تغییراتی که روی آن ها انجام می دهند تا هم آنان را زیباتر کند و هم مقاومت آنان را افزایش دهد، رنگ آمیزی آنان است.

ما در این مقاله از وب سایت دیجی ویناتو تلاش کرده ایم تا با  معرفی انواع رنگ چوب وکاربرد این رنگ ها شما را در آشنایی با انواع رنگ چوب یاری کرده و اطلاعات مفید و موثری را در اختیارتان قرار داده باشیم. خوشحال می شویم تا پایان این مطالب همراهمان باشید.

انواع رنگ مخصوص چوب چیست؟

رنگ چوب نوعی پوشش است که به صورت اختصاصی برای پوشش دهی به چوب استفاده می شود از اینرو به این پوشش ها انواع رنگ مخصوص چوب گفته می شود. انواع رنگ چوب معمولا از رنگدانه های حل شده یا معلق در یک ماده حامل تشکیل شده اند. منظور از ماده حامل اصطلاحی در علم شیمی است که معمولا برای رنگ ها استفاده می شود.

چون این رنگ دانه ها گاها حل می شوند و برخی مواقع نیز معلق اند. به خاطر همین از اصطلاح ماده حامل استفاده می شود. از جمله مواد حامل می توان به الکل، آب، مشتقات نفتی و یا مواد مکملی از قبیل رزین و لاک و پلی استر و ... اشاره کرد.

رنگ های چوب که علاوه بر زیبا سازی چوب  منجر به  افزایش مقاومت چوب در برابر عوامل محیطی می شود، بدلیل اینکه به صورت عمیق در چوب نفوذ نمی کند، می تواند به راحتی در اثر خراش ها و ضربات سطحی که بر روی چوب ایجاد می شود از بین برود.

انواع رنگ برای چوب

انواع رنگ چوب از نظر ساختار شامل موارد زیر می باشد:

 رنگ چوب پایه آب

رنگ چوب پایه روغن

رنگ چوب ژله ای

جوهر رنگ چوب

لاک الکل

وارنیش ها

رنگ چوب پایه آب

رنگ هایی هستند که حلال آن ها آب است و بعد از خشک شدن نسبت به آب مقاوم می شوند. به دو دسته اصلی رنگ های آکریلیک و رنگ های پلاستیک تقسیم می شوند. رنگ های آکریلیک قابل شستشو هستند ولی رنگ های پلاستیکی قابل شستشو نمی باشند.

رنگ چوب پایه روغن

این نوع رنگ ها بعلت اینکه حاوی حلال های نفتی و شیمیایی هستند برای سلامتی انسان و محیط زیست بسیار خطرناک می باشند. بوی تند و شدیدی دارند و در مقایسه با رنگ چوب پایه آب زمان خشک شدن طولانی تری دارد.

معرفی انواع رنگ چوب

حال با توضیحات بیان شده در بالا، انواع رنگ مناسب چوب کدامند؟

از انواع رنگ برای چوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ فوری مخصوص چوب

رنگ روغنی مخصوص چوب

روغن گیاهی مخصوص چوب

رنگ های دکوراتیو

لاک الکل و ....

یکی از انواع رنگ چوب، رنگ فوری مخصوص چوب می باشد که همان گونه که از نامش پیداست خاصیت خشک شدن زودهنگام و سریع را دارد. از مهم ترین این رنگ ها می توان به نیم پلی استر، تمام پلی استر، سیلر و... اشاره کرد. این رنگ ها به خودی خود حالت غلیظ دارند که برای رقیق کردن آن ها از تینر فوری استفاده می شود.

یکی دیگر از انواع رنگ چوب، رنگ روغنی مخصوص چوب می باشد. ولی در اصل این نوع رنگ بیشتر در صنعت فلزات مورد استفاده قرار می گیرد ولی بعلت قیمت ارزان و روش اجرای آسان آن استفاده از رنگ های روغنی امروزه بیشتر رایج شده است. حلال این نوع رنگ ها تینر روغنی می باشد.

از دیگر انواع رنگ چوب می توان به روغن های گیاهی، لاک الکل، رنگ های دکوراتیو و سایر رنگ های چوب اشاره کرد. روغن های گیاهی مخصوص چوب طیف گسترده ای از رنگ های مورد نظر شما را فراهم می آورد. این نوع روغن ها نسل جدید رنگ های مخصوص چوب به شمار می آیند و از مزایای آن ها می توان به اجرای سریع و خشک شدن سریع آن ها اشاره کرد.

لاک الکل ها نیز از دو بخش لاک و الکل ساخته شده اند.که حلال آن الکل است. کاربرد آسان و عدم نیاز به تجهیزات خاص از مزایای استفاده از لاک الکل ها می باشد.

از رنگ های دکوراتیو نیز بیشتر بعنوان رنگ های تزیینی برای پوشش چوب استفاده می شود.

در صورتی که به هنر ویترای علاقه مند می باشید و قصد خرید رنگ ویترای را دارید، پیشنهاد می کنیم این محصولات را مشاهده نمایید:  رنگ ویترای طلایی، رنگ ویترای قرمز، رنگ ویترای زرد، حلال رنگ ویترای، مدیوم روشن کننده ویترای.

کاربرد انواع رنگ چوب چیست؟

از رنگ فوری در رنگ کاری مبلمان، میز های نهارخوری و سرویس های خواب و پوشش دهی به MDF خام استفاده می شود. به منظور جلا دادن چوب  و همچنین برای تغییر دادن رنگ شاپان از رنگهای روغنی مخصوص چوب استفاده می شود.

از انواع رنگ چوب معرفی شده تا به الان روغن های گیاهی مخصوص چوب بعلت اینکه شیمیایی نمی باشند و برای سلامتی مضر نیستند. بیشترین کاربرد را در رنگ کاری ظروف چوبی وکف پوشهای چوبی دارند. پس می توان گفت این نوع رنگ ها در رنگ کاری اسباب بازیهای چوبی کودکان گزینه مناسبی است.

رنگ های دکوراتیو مناسب تولیدات صنعتی نمی باشند و بیشتر برای پوشش سازه های چوبی دست ساز استفاده می شوند. لاک الکل نیز همانند رنگ های دکوراتیو گزینه مناسبی برای رنگ کاری سازه های چوبی است.

در صورتی که قصد خرید تینر فوری را دارید، شاید این محصولات برایتان مفید باشند: خرید تینر فوری 10000یک کوارت، خرید تینر فوری 12000یک کوارت، خرید تینر فوری 15000 یک کوارت.

جمع بندی

یکی از مهم ترین اهداف این مقاله آشنایی شما عزیزان با انواع رنگ چوب بوده است تا در مناسبت های مختلف از جمله روز مادر، روز ولنتاین، عید نوروز و... بتوانید هدایای جذاب و هنری خود را در قالب رنگ آمیزی ظروف چوبی که امروزه طرفداران زیادی دارد، به عنوان بهترین هدایای روز مادر، روز کریسمس، شب یلدا، روز زن و روز ولنتاین تقدیم عزیزانتان نمایید. سایت دیجی ویناتو با ارائه با کیفیت ترین رنگ های چوب می تواند در بهترین روزها و لحظه های زندگی تان در کنارتان باشد. پس همین لحظه با مراجعه به قسمت فروشگاه وب سایت دیجی ویناتو نسبت به خرید رنگ چوب در رنگ بندی های متنوع از جمله خرید رنگ چوب فندقی، رنگ چوب سفید، رنگ چوب قهوه ای روشن، رنگ چوب قهوه ای سوخته و رنگ چوب گردویی تیره و ... اقدام نمایید.

شاید برایتان جالب باشد: آموزش ویترای برای تزیین ظروف هفت سین

 

 

 

 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟