ترمیم رنگ چوب

ترمیم رنگ چوب

گاها ممکن است که وسایل چوبی در منزلتان داشته باشید که به دلایل مختلف دچار آسیب و زدگی شده و یا در اثر گذشت زمان کم رنگ شده باشند، دراین شرایط ترمیم رنگ چوب به کمکتان می آید. سایت دیجی ویناتو سعی کرده است تا با ارائه مطالبی جامع در این زمینه شما را با نحوه ترمیم رنگ چوب و یا به عبارتی بازسازی وسایل چوبی منزل آشنا نماید، پس تا پایان مقاله با ما باشید.
1401/12/27
0 نظر

گاها ممکن است برای شما پیش بیاید که خرید وسایل چوبی برای منزل از مبلمان گرفته تا ساده ترین ظروف چوبی آشپزخانه، ماهها و روزها وقتتان را گرفته باشد و نهایتا نیز نتوانسته باشید آن رنگ و مدلی که میخواستید را پیدا کنید. در این حال اولین چیزی که به ذهنتان می آید این است که خودتان دست بکار شوید و با چند قلم وسایل ساده که در دسترستان است اقدام به ساخت آنها نمایید.

حتی گاها ممکن است که وسایل چوبی در منزلتان داشته باشید که به دلایل مختلف دچار آسیب و زدگی شده و یا در اثر گذشت زمان کم رنگ شده باشند، دراین شرایط ترمیم رنگ چوب به کمکتان می آید. سایت دیجی ویناتو سعی کرده است تا با ارائه مطالبی جامع در این زمینه شما را با نحوه ترمیم رنگ چوب و یا به عبارتی بازسازی وسایل چوبی منزل آشنا نماید، پس تا پایان مقاله با ما باشید.

دلایل آسیب دیدن رنگ چوب

قبل از اینکه با روش ترمیم رنگ وسایل چوبی در منزل آشنا شوید، ابتدا در این قسمت شما را با نمونه هایی از دلایل آسیب دیدگی وسایل چوبی آشنا خواهیم کرد. همانطور که می دانید رنگ عامل مهمی در حفاظت و نگهداری وسایل چوبی می باشد. وسایل چوبی بدون رنگ سریعا در برابر شرایط فیزیکی و شرایط محیطی مانند رطوبت مستعد آسیب و نابودی می باشند. از این رو، وسیله چوبی که رنگ آن آسیب دیده باشد، نمی تواند از چوب محافظت نماید؛ بدین ترتیب عمر وسایتان به مرور کاهش پیدا می کند.

از جمله دلایل رایج در آسیب دیدگی رنگ چوب، نگهداری آنها در شرایط محیطی نامناسب می باشد. مثلا نگهداری وسایل چوبی در محیطی با رطوبت نسبی بالا و پایین، دمای بالا و حتی قرار گرفتن در معرض نورآفتاب برای مدت های طولانی می تواند باعث تغییر در ساختار پوشش چوب و پایین آمدن کیفیت آن شوند. رطوبت نسبی پایین بر ترکیب شیمیایی رنگ اثر گذاشته و رطوبت بالا منجر به رشد کپک و پوسیدگی در سطح چوب می شود.

همچنین رطوبت نسبی زیاد میتواند به مرور زمان باعث خم شدن چوب و نهایتا کنده شدن رنگ آن شود. از طرفی، علاوه بر کپکها سایر موجودات زنده مانند باکتریها نیز می توانند در رطوبت بالا رشد کرده و لکه های سیاه رنگی بر روی چوب ایجاد نمایند، که ضمن از بین بردن رنگ آن منجر به ایجاد ظاهری نامناسب در وسایل چوبی خواهد شد. نحوه استفاده نا صحیح و حمل و نقل غیر اصولی وسایل چوبی، دلیل دیگری است که میتواند سبب ایجاد آسیب های مکانیکی و تغییر در پوشش های آنها شود.

شاید بپسندید: رنگ مخصوص چوب چیست؟

ترمیم رنگ وسایل چوبی

امروزه وسایل و ابزارهای زیادی به منظور ترمیم رنگ چوب در دسترس می باشند که از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قلم های لکه گیری:

این وسیله بیشتر جهت ترمیم قسمتهای آسیب دیده پوشش سطحی مورد استفاده قرار می­گیرد. استفاده از قلم های لکه گیر بیشتر مصارف خانگی دارد و بدین منظور شما میتوانید قلم لکه گیر همرنگ چوبتان را تهیه نمایید. این قلم ها در بسته های چند تایی در اندازه و رنگهای مختلف وجود دارد که برای استفاده طولانی مدت میتوانید آنها را خریداری کرده و در منزل نگهدارید.

بیشتر بخوانید: خرید تینر فوری، خرید رنگ گواش

ماژیک لکه گیر چوب :

ماژیک لکه گیر یا مارکر مخصوص چوب وسیله ای نسبتا گران تر از قلم است. علت گرانی آن شاید بخاطر مواد به کار رفته در آن و سادگی استفاده از آن باشد. ماژیک لکه گیر چوب نیز همانند قلم در رنگها و اندازه های مختلف دربازار موجود است و جهت ترمیم رنگ چوب ضربه خورده مورد استفاده قرار می گیرد.

پاستل مخصوص چوب:

این وسیله نیز از جمله وسایل ترمیم رنگ چوب در بخشهای آسیب دیده است. برای اینکار نیز کافی است فقط پاستل همرنگ چوبتان را انتخاب نمایید. پاستل ها همانند ماژیک عمل کرده و به طور گسترده در تعمیر رنگ چوب مبل و ... استفاده میشود.

همچنین بخوانید: خرید رنگ چوب، انواع رنگ چوب، خرید روغن مخصوص چوب

ترکیب روغن معدنی و پمیک:

چنانچه خراشیدگی های سطح چوب خیلی ریز و سطحی باشند از پمیک برای ترمیم رنگ چوب و تعمیر خراشیدگی رنگ چوب می توان استفاده کرد. حال سوال اینجاست که پمیک چیست؟ و روغن های معدنی به چه نوع روغن هایی گفته میشود؟ پمیک یا پومیس به ترکیب روغن مایع و سرکه گفته میشود که ساینده ای سخت و معدنی بوده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد. روغنهای معدنی نیز  مواد بی رنگ و بویی هستند که در دو نوع سنتزی و طبیعی در بازار موجود می باشند. در بازار این نوع روغنها با نام روغن پارافین نیز موجود می باشند.

خواندن این مقالات را برایتان پیشنهاد می­کنیم: مراحل رنگ آمیزی چوب، رنگ کردن وسایل چوبی منزل

لکه گیری چوب با کمک واکس:

در این روش نیز جهت تعمیر خراشیدگی رنگ چوب از واکس ها برای لکه گیری استفاده می­شود.

تکنیک فاوکس بویس:

تکنیک فاوکس بویس، نوعی تکنیک نقاشی است که به شما کمک خواهد کرد که وسایل منزلتان را شبیه به وسایل چوبی نمایید. این روش، انتخابی بسیار مناسب برای علاقمندان به اشیاء چوبی است که به علت هزینه بالای چوب قادر به تهیه آن نمی باشند. این تکنیک که به چوب کاذب نیز معروف است برای ایجاد طرح های شبیه به چوب کاربرد دارد ولی امروزه جهت ترمیم رنگ چوب ضربه خورده نیز به کار می رود.

بخوانید و بدانید: آموزش ویترای برای ظروف هفت سین، کسب درآمد از نقاشی ویترای

جمع بندی

رنگ عامل حفاظتی موثری در برابر آسیب های جدی برای وسایل چوبی منزل می باشد و ممکن است این عامل حفاظتی در اثر نگهداری ناصحیح دچار صدمه و آسیب شود. در این صورت، شما باید اقدام به ترمیم رنگ چوب وسایل چوبی نمایید. شما می توانید با توجه به مطالبی که در این مقاله خواندید دست بکار شوید و یکی از راههای گفته شده در این مقاله را جهت بازسازی وسایل چوبی منزل انتخاب نمایید.

با ترمیم رنگ وسایل چوبی علاوه بر این که عمر مفید وسایلتان را افزایش می دهید، می توانید  ظاهر آنها را نیز آراسته نمایید. امیدواریم مقاله شیوه های ترمیم چوب از سایت دیجی ویناتو برای شما مفید بوده باشد. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید بی نهایت سپاسگزاریم.

همچنین مطالعه نمایید: خرید رنگ ویترای، نقاشی روی شیشه چیست؟

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟