رنگ کردن وسایل چوبی منزل

رنگ کردن وسایل چوبی منزل

هدف اصلی این مقاله از سایت دیجی ویناتو ارائه مطالبی سودمند در رابطه با نحوه رنگ کردن چوب و وسایل چوبی در خانه است. ما اینجاییم تا شما را بعد از ساخت وسایل چوبی منزل با طرز رنگ آمیزی وسایل چوبی آشنا نماییم، پس تا پایان با ما همراه باشید.
1401/11/14
0 نظر

همان گونه که می دانید، امروزه اکثر افراد جامعه تمایل زیادی به استفاده از چوب در تهیه انواع لوازم منزل و ظروف آشپزخانه دارند؛ زیرا این لوازم از ارزش کیفی بالا و زیبایی منحصر به فردی برخوردار بوده و از قدیم بعنوان یک متریال طبیعی و گران قیمت شناخته شده است. شاید بارها برایتان پیش آمده باشد که برای خرید یک دست مبلمان یا سرویس خواب منزل مجبور شده اید روزها وقت صرف کنید تا جنس و مدل مورد نظرتان را پیدا کنید. ولی گاهی برخلاف زمان صرف شده شما نمی توانید آنچه که در ذهنتان است را پیدا کرده و خرید نمایید. در این حالت ممکن است خودتان اقدام به تهیه این وسایل نمایید. طراحی، خرید متریال مناسب، برش کاری و در نهایت رنگ آمیزی از مراحل ساخت یک دست مبلمان یا هر وسیله چوبی دیگر می تواند باشد. 

هدف اصلی این مقاله از سایت دیجی ویناتو ارائه مطالبی سودمند در رابطه با نحوه رنگ کردن چوب و وسایل چوبی در خانه است. ما اینجاییم تا شما را بعد از ساخت وسایل چوبی منزل با طرز رنگ آمیزی وسایل چوبی آشنا نماییم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

رنگ کردن وسایل چوبی در خانه

هدف از رنگ کردن وسایل چوبی منزل چیست؟ شاید هدف همه افراد از رنگ کردن وسایل چوبی منزل، افزایش ماندگاری چوب و محافظت آن در برابر تغییرات محیطی مانند دما، نور و رطوبت باشد، ولی این تنها دلیل نمی باشد و افراد در کنار این هدف، اهدافی مانند زیبا سازی با استفاده از رنگ دلخواه را نیز دارند. گاهی اوقات نیز از رنگ چوب شان خسته شده اند و هدف شان تغییر رنگ لوازم چوبی منزل است.

حالا بعد از این که تصمیم جدی به ساخت و رنگ کردن وسایل چوبی در خانه و یا حتی تغییر رنگ وسایل چوبی منزل گرفتید، این سوال مطرح خواهد شد که، چگونه لوازم چوبی خانه را رنگ کنیم؟ پاسخ به این سوال و بحث در مورد رنگ کردن وسایل چوبی منزل مستلزم آشنایی اولیه با نحوه رنگ کردن چوب و وسایل چوبی در خانه است. رنگ کردن وسایل چوبی منزل با خرید رنگ چوب شروع و به پایان نمی رسد بلکه باید مراحلی به شرح زیر را طی کنیم تا به یک رنگ دلخواه و زیبا دست یابیم.

پیشنهاد ما برای شما: تزیین ظروف هفت سین با ویترای، آموزش ویترای برای ظروف هفت سین

 

طرز رنگ آمیزی وسایل چوبی خانه

همان گونه که در مقاله مراحل رنگ آمیزی چوب نیز توضیح دادیم، رنگ کردن وسایل چوبی منزل مراحلی بدین شرح دارد:

سمباده زنی چوب:

شروع کار رنگ کردن وسایل چوبی در خانه با سمباده زنی آغاز می­شود. این مرحله از جمله مراحل حساس رنگ کاری است که باید با دقت و حساسیت بالا انجام شود تا به قسمتهای نازک و ظریف چوب آسیب وارد نشود. ازمهم ترین اهداف سمباده زنی میتوان به تثبیت و چسبیده شدن بهتر رنگ به چوب و افزایش زیبایی رنگ با افزایش یکنواختی سطح چوب می باشد. این مرحله می تواند با دست و یا با دستگاه انجام شود.

تمیز کردن سطح چوب:

پس از سمباده زنی به منظور پاک نمودن گرد و غبار یا گرده های حاصل از سمباده کشی و یا حتی رنگهای قدیمی جدا شده از سطح چوب به وسیله سمباده لازم است این مرحله اجرا شود برای اینکار میتوان از دستمال آغشته به آب یا تینر استفاده شود. در صورت استفاده از آب باید از خشک شدن آن قبل ورود به مرحله بتونه کاری اطمینان لازم را حاصل کنید. توجه شود که اگر مرحله تمیز کردن با دقت کافی انجام نشود کیفیت انجام مرحله زیرسازی و بتونه کاری کاهش می یابد چرا که باعث عدم بتونه کاری و نشستن رنگ بر روی چوب خواهد شد.

زیرسازی و بتونه کاری:

به منظور یکنواخت و صاف کردن سطح چوب وارد این مرحله از رنگ کردن وسایل چوبی منزل می شویم. بتونه ماده ای معمولا سفید رنگ است که با کمک آن میتوان ناهمواریهای سطح چوب را پوشاند تا سطح مورد نظر، سطحی یکنواخت برای رنگ کاری و نشستن بهتر رنگ به چوب باشد. بعد از بتونه کاری 10 دقیقه فرصت خشک شدن باید به بتونه داد و مجددا سمباده کشی را انجام داد و سپس وارد مرحله اجرای رنگ شد.

رنگ آمیزی:

این مرحله آخرین مرحله از مراحل رنگ کردن وسایل چوبی منزل است. در این مرحله از آموزش نحوه رنگ کردن چوب و وسایل چوبی در خانه شما می توانید به وسیله انواع مختلف رنگ چوب نسبت به رنگ آمیزی وسایل چوبی خانه اقدام نمایید. رنگ های چوب انواع مختلفی دارند از جمله مهم ترین آنها رنگ چوب فوری می باشد. از دیگر رنگ های چوب، رنگ چوب روغنی، روغن های گیاهی لاک الکل ها و حتی رنگ های دکوراتیو می باشد.

بیشتر بخوانید: کسب درآمد از نقاشی ویترای

 

آیا می توان تمام وسایل چوبی را در خانه رنگ کرد؟

اگر از کارشناسان بپرسید، پاسخ منفی است. حقیقت این است که اگر انتظار دارید پایان کارتان با آنچه در فروشگاه های مبلمان می بینید تفاوت چندانی نداشته باشد. متاسفانه باید بگوییم که سخت در اشتباهید. رنگ کردن وسایل چوبی در خانه تنها به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها قابل توجیح است؛ در غیر این صورت این کار نیز مانند هر کار تخصصی دیگری باید توسط افراد متخصص با دانش و تجهیزات مناسب انجام شود.

حقیقت این است که انواع رنگ های چوب فوری که هر شخص مبتدی می تواند استفاده کند، هرگز کارایی و ماندگاری رنگ های حرفه ای را نخواهد داشت. گذر زمان معمولاً تفاوت بین کار غیرحرفه ای و حرفه ای را دقیقاً مشخص می کند. اما اگر همچنان مصمم به انجام آن هستید، بهتر است از دلایل مختلفی که کارشناسان نجاری به این سوال داده اند آگاه باشید:

رنگ قدیمی را حذف کنید

به گفته این کارشناسان، رنگ آمیزی یک شی چوبی از قبل رنگ آمیزی شده، یک کار حرفه ای است که نیاز به تجهیزات و محیط کارگاهی دارد و در خانه قابل انجام نیست. بر اساس اصول نجاری، اگر وسیله چوبی از قبل رنگ آمیزی شده باشد، برای تغییر رنگ آن، ابتدا باید رنگ اصلی را از آن جدا کرد. روش ها و ابزارهای مختلفی برای پاک کردن رنگ اصلی در کارگاه های نجاری وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از سنباده های برقی است که با دقت لایه نازکی از رنگ را از روی دستگاه مورد نظر پاک می کنند.

روش دیگر استفاده از پاک کننده های مخصوص رنگ است که با خاصیت اسیدی خود می توانند رنگ قبلی را پاک کنند. با این حال، رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از این مواد اسیدی بسیار مهم است. عدم رعایت نکات ایمنی در این قسمت می تواند منجر به صدمات جانی و خسارات مالی شود.

خواندن این مطالب شاید برایتان جالب باشد: رنگ مخصوص چوب چیست

جمع بندی

گرانی محصولات چوبی باعث شده است که خدمات تعمیر و بازسازی وسایل چوبی منزل رونق بگیرد و مشتریان زیادی داشته باشد. از منظری دیگر تغییرات مد در طراحی داخلی خانه نیز تاثیر زیادی در این موضوع دارد. چند سال دکوراسیون چوبی با رنگ قهوه ای تیره مد می شود و بعد از چند سال ناگهان دکوراسیون چوبی با رنگ سفید مد می شود.

این تضاد ظاهری، سبب می شود مردم از رنگ وسایل چوبی منزل خسته شوند. از طرفی، همه طبقات مردم نیز این توانایی را ندارند که دکوراسیون منزل خود را به طور کامل مطابق با مد تغییر دهند. به همین دلیل به فکر تعمیر یا رنگ آمیزی وسایل چوبی در خانه می افتند تا حداقل در هزینه ها صرفه جویی کنند.

از طرفی گاهی اوقات ممکن است شما یک میز چوبی یا هر وسیله چوبی کهنه و رنگ و رو رفته را از انباری منزلتان پیدا کرده و به این فکر کنید که می توانید فقط با خرید چند قلم وسایل ساده مانند سمباده، بتونه، خرید رنگ چوب، خرید تینر فوری این وسیله قدیمی را به یک وسیله زیبا و کاربردی تبدیل نمایید. از این رو، ما در این مقاله از سایت دیجی ویناتو سعی کردیم با آموزش رنگ کردن وسایل چوبی در خانه به شما در انجام این امر کمک کنیم و تمام نکات مثبت و منفی رنگ آمیزی وسایل چوبی در منزل را با شما به اشتراک بگذاریم.

در صورتی که قصد رنگ آمیزی وسایل چوبی در منزل را دارید به سادگی می توانید با مراجعه به سایت دیجی ویناتو نسبت به خرید رنگ چوب با رنگ بندی دلخواه خود اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید: رنگ مناسب برای چوب، انواع رنگ چوب

 

 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟