نقاشی روی شیشه چیست؟

نقاشی روی شیشه چیست؟

نقاشی روی شیشه چیست یا به عبارتی دیگر بخواهیم بیان کنیم، نقاشی ویترای چیست؟ با وجود این که امروزه تا حدودی هنر ویترای فراموش شده است، با این حال بهتر است بدانید که هنر نقاشی روی شیشه زمانی غالب ترین شکل نقاشی در اروپا بود. آثاری که با تکنیک نقاشی روی شیشه ساخته شده‌اند مکان های مختلف مانند دیوارهای ساختمان‌های مقدس قرون وسطی را که میلیون‌ها نفر در مناسبت‌های مختلف از آن بازدید می کنند، تزئین کرده اند. نقاشی روی شیشه، که آن را به نام نقاشی ویترای می شناسیم، از هنر باستانی ویترای سر چشمه گرفته است
1401/10/24
0 نظر

نقاشی روی شیشه چیست یا به عبارتی دیگر بخواهیم بیان کنیم، نقاشی ویترای چیست؟ با وجود این که امروزه تا حدودی هنر ویترای فراموش شده است، با این حال بهتر است بدانید که هنر نقاشی روی شیشه زمانی غالب ترین شکل نقاشی در اروپا بود. آثاری که با تکنیک نقاشی روی شیشه ساخته شده‌اند مکان های مختلف مانند دیوارهای ساختمان‌های مقدس قرون وسطی را که میلیون‌ها نفر در مناسبت‌های مختلف از آن بازدید می کنند، تزئین کرده اند. نقاشی روی شیشه، که آن را به نام نقاشی ویترای می شناسیم، از هنر باستانی ویترای سر چشمه گرفته است که شامل اعمال رنگ های زیبا و شفاف بر روی شیشه است.

در زمان های قدیم از نقاشی روی شیشه بیشتر بر روی پنجره ها و درهای بلند استفاده می شد و هنوز هم در کلیساها و ساختمان های قدیمی این هنر به چشم می خورد. امروزه نقاشی ویترای به دلیل نتایج خوب و در دسترس بودن تجهیزات نقاشی روی شیشه به یک هنر و سرگرمی محبوب تبدیل شده است. از نقاشی روی شیشه می توان برای ساخت تابلو دیواری، نقاشی روی شیشه و لیوان ها، پنجره ها، بشقاب، فنجان، کاشی یا آینه استفاده کرد. ماهیت نقاشی شیشه ای شامل چندین عنصر از جمله زیبایی شناسی، دارا بودن ترکیب پیچیده و در نظر گرفتن اثراتی است که هنگام قرار گرفتن یک نقاشی ویترای در معرض منبع نور رخ می دهد.

تاریخچه نقاشی ویترای چیست

هنر نقاشی روی شیشه در قرن نهم در آلمان توسعه یافت، اولین طرح های نقاشی روی شیشه، انتزاعی بود و از قطعات شیشه های رنگی زیادی تشکیل شده بود، زیرا در آن زمان، هنرمندان ابزار و مواد لازم برای نمایش جزئیات و اشکال فیگوراتیو را نداشتند. برای خرید اینترنتی لوازم ویترای مورد نیاز خود برای ایجاد یک اثر هنری ویترای می توانید دیجی ویناتو را انتخاب کنید و رنگ های ویترای در تنوع بالا را از این سایت خریداری نمایید.

نقاشی روی شیشه، ویترای

اگر به نقاشی روی شیشه علاقه دارید و می خواهید آن را امتحان کنید، تنها چیزی که نیاز دارید شیشه، یک تکه کاغذ هم اندازه شیشه، رنگ ویترای و طرحی است که دوست دارید. در صورت نیاز به رنگ های ویترای، شما می توانید رنگ های ویترای را از سایت دیجی ویناتو به راحتی تهیه کنید. نکته مهمی که قبل از شروع باید بدانید این است که از اشتباه کردن نترسید، زیرا به راحتی می توانید هر اشتباهی را اصلاح کنید. می توانید با چاقوی پلاستیکی عیب را برطرف کنید، اما باید مراقب باشید که شیشه خراشیده نشود. همچنین در صورتی که رنگ مرطوب باشد می توانید با استفاده از پنبه اشتباه خود را پاک کنید. در رابطه با طرح های خام ویترای هم باید بگوییم که در حال حاضر شابلون های زیادی در بازار موجود می باشند، بنابراین اگر از طرحی که می کشید مطمئن نیستید، می توانید از شابلون ها کمک بگیرید.
نقاشی روی شیشه در مقابل آفتاب زیبا تر به نظر می رسد. زمانی که پرتوهای نور خورشید از شیشه رنگی شفاف عبور می کنند، به آن درخششی می دهند که هیچ نور مصنوعی دیگری نمی تواند تولید کند! (اما توجه داشته باشید که نوردهی بیش از حد گاهی اوقات می تواند منجر به محو شدن رنگ ها شود). از این رو در برخی از نقاشی‌های روی شیشه از فویل نقره ای برای قاب کردن آن ها استفاده می شود تا نور را منعکس کرده و اثری مشابه ایجاد کنند. این تکنیک را می توان در مواقعی که قرار گرفتن در معرض نور طبیعی امکان پذیر نیست استفاده کرد
.

وسایل مورد نیاز برای نقاشی روی شیشه یا ویترای چیست؟

در مطالب فوق به سوال نقاشی روی شیشه چیست یا به عبارتی دیگر نقاشی ویترای چیست پاسخ دادیم. با این حال در صورتی که مبتدی هستید و می خواهید برای اولین بار نقاشی روی شیشه را امتحان کنید، توصیه می کنیم ابتدا یک طرح ساده انتخاب کنید و اصول اولیه نقاشی ویترای را مطالعه کرده و یاد بگیرید. نقاشی روی شیشه همان هنر ویترای است که از گذشته تا به امروز طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. پس لطفا با ما همراه باشید تا موارد لازم برای خلق اثر هنری ویترای را به شما توضیح دهیم.

وسایل لازم برای نقاشی روی شیشه چیست

قبل از شروع به نقاشی روی شیشه، ویترای، باید موارد زیر را آماده کنید.


انتخاب رنگ:

یکی از ابزارهای مهم برای نقاشی روی شیشه، انتخاب رنگ مناسب است که در طول زمان تغییری نکرده و ثابت بماند. اما انواع رنگ های نقاشی روی شیشه چیست؟

رنگ مینای آکریلیک (Acrylic enamel paint)

از آنجایی که رنگ اکریلیک بر پایه آب و رنگ های مینا بر پایه روغن هستند، این نوع رنگ ها به سطوح مختلف مانند شیشه می چسبد و پوسته سختی را تشکیل داده و به ماندگاری رنگ کمک می کند. رنگ های اکریلیک به دلیل زمان خشک شدن سریع، ظرفیت حمل و نقل سبک و سریع، عمر طولانی، مقاومت در برابر آب و سهولت در تمیز کردن استفاده می شود.

رنگ شیشه اکریلیک

این نوع رنگ ویترای تماماً اکریلیک است، اما با رنگ‌های اکریلیک استاندارد که به سطوح شیشه‌ای صاف نمی چسبند، تفاوت دارد. از این رو قبل از خرید رنگ دقت کنید  که رنگ ویترای اکریلیک که به طور خاص برای شیشه و کاشی ساخته شده اند را خریداری نمایید. زیرا رنگویترای اکریلیک حاوی مواد افزودنی شیمیایی هستند که به پایه اکریلیک اجازه می دهد به سطح صاف شیشه بچسبد.

رنگ مبتنی بر حلال

این نوع رنگ که نامی جذاب برای رنگ های روغنی است، حاوی سطح بالایی از ترکیبات آلی بوده و توانایی چسبندگی آن به شیشه بیشتر از رنگ های سنتی مبتنی بر آب می باشد. رنگ های حلال، بسیار اشباع شده می باشند، اما به یاد داشته باشید که این رنگ ها سمی تر از رنگ ویترای اکریلیک هستند و تمیز کردن آنها بسیار دشوارتر است.

نشانگر و خودکار برای نقاشی روی شیشه

اگر به دنبال وسیله ای هستید که با استفاده از آن بتوانید به راحتی نقاشی کنید، انتخاب نشانگر و خودکار برای نقاشی روی شیشه یک انتخاب عالی است. در صورتی که می خواهید یک نقاشی دائمی روی یک پنجره شیشه ای بکشید بهتر است برای دوام بیشتر از نشانگر روغنی استفاده کنید.

سایر لوازم مورد نیاز برای نقاشی روی شیشه چیست

- قلم موی نقاشی (Paint brushes)

- اسفنج (Applicator sponges)

- انتخاب سطح شیشه ای (glass)

- پد الکلی (Rubbing Alcohol)

- پالت رنگ (Palette)

- الگو (Pattern)

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات و نکات کاملی در مورد این که نقاشی روی شیشه چیست با شما به اشتراک بگذاریم. همین طور در این مقاله توضیح دادیم که ابزار مورد نیاز برای خلق آثار هنری ویترای چیست. امیدواریم با استفاده از مطالب بیان شده در این مطلب از وب سایت دیجی ویناتو، توانسته باشیم شما را با هنر ویترای آشنا کرده و به آن علاقه مند کرده باشیم.

فروشگاه اینترنتی دیجی ویناتو عرضه کننده انواع لوازم و ملزومات هنری مانند رنگ های ویترای، رنگ های چوب، تینر فوری و ... می باشد. با آموزش هنر ویترای و با استفاده از محصولات ارائه شده در این وب سایت، شما می توانید آثار هنری خود را در مناسبت های مختلف از جمله روز مادر، روز زن، روز کریسمس و همچنین روز ولنتاین به عزیزان خود هدیه دهید.

 

 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟