مراحل رنگ آمیزی چوب چیست؟

مراحل رنگ آمیزی چوب چیست؟

ما در این مقاله از وب سایت دیجی ویناتو سعی داریم با آموزش رنگ کاری چوب، شما را هر چه بیشتر با مراحل رنگ آمیزی چوب آشنا نماییم، تا شما بتوانید بعد از ساخت یک وسیله چوبی دلخواه، آن را با رنگ دلخواه تان رنگ آمیزی کرده و از دیدین آن لذت ببرید. پس تا پایان این مقاله از سایت دیجی ویناتو با ما همراه باشید.
1401/11/10
0 نظر

شاید برای شما نیز بارها این اتفاق افتاده باشد که برای خرید وسایل چوبی منزلتان مانند سرویس خواب یا حتی یک کمد کوچک ساده مورد نیازتان، ساعت ها و حتی شاید روز ها و ماه ها وقت برای انتخاب مدل، جنس و حتی رنگ مورد نظر خود زمان صرف کرده باشید. با این حال، در نهایت آن چیزی را که در ذهنتان بوده است را نتوانسته باشید پیدا کرده و یا خریداری کنید. در این حالت، اگر اهل کارهای صنعتی و هنری باشید به این فکر می افتید که خودتان با انتخاب متریال و مدل مورد نظر، وسایل چوبی دلخواهتان را تهیه کرده و اقدام به ساخت وسیله مورد نظرتان نمایید. همان گونه که می دانید رنگ آمیزی چوب، آخرین مرحله از ساخت یک وسیله چوبی می باشد. با رنگ آمیزی چوب علاوه بر این که زیبایی وسایل چوبی چند برابر می شود، مقاومت و دوام آن نیز دربرابر رطوبت و دما و نور افزایش پیدا می کند.

ما در این مقاله از وب سایت دیجی ویناتو سعی داریم با آموزش رنگ کاری چوب، شما را هر چه بیشتر با مراحل رنگ آمیزی چوب آشنا نماییم، تا شما بتوانید بعد از ساخت یک وسیله چوبی دلخواه، آن را با رنگ دلخواه تان رنگ آمیزی کرده و از دیدین آن لذت ببرید. پس تا پایان این مقاله از سایت دیجی ویناتو با ما همراه باشید.

چگونه چوب را رنگ کنیم؟

چگونه چوب را رنگ کنیم؟ قبل اینکه به این سوال پاسخ دهیم، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که رنگ های چوب انواع مختلفی دارند و انتخاب هریک از این رنگ ها بسته به نوع چوب، کاربرد آن و شرایط آب و هوایی که قرار است در آن قرار بگیرد، متفاوت می باشد. با این حال، در حالت کلی و صرف نظر از نوع رنگ، هرچقدر رنگ چوب خریداری شده پوشش دهی بالایی داشته باشد، کیفیت بالاتری نیز دارد. علاوه بر این، پوشش دهی بالا صرفه اقتصادی بالایی دارد، چرا که شما می توانید با مقدار رنگ کمتر فضای بیشتری از سازه چوبی تان را رنگ کاری کنید.

آموزش نحوه رنگ آمیزی چوب

قبل از وارد شدن به بحث آموزش نحوه رنگ آمیزی چوب به طور کلی مراحل رنگ آمیزی چوب شامل موارد بیان شده در  زیر است:

·       سمباده زنی چوب

·       تمیز کردن سطح چوب

·       زیرسازی و بتونه کاری

·       اجرای رنگ

شرح مراحل رنگ آمیزی چوب

سمباده زنی چوب:

این مرحله از ابتدایی ترین کارهایی است که یک صنعت گر در شروع کار آن را انجام می دهد. از طرفی، هر چقدر کیفیت انجام این کار بالاتر باشد، نتیجه نهایی بهتر خواهد بود. سمباده زنی حرفه ای، کاری حساس است که اگر با مهارت کافی انجام نشود، سبب وارد شدن صدمه و آسیب به قسمت های ظریف تر چوب خواهد شد. این کار به دو روش دستی و دستگاهی انجام می شود. دستگاه مورد استفاده برای این امر سندر است.

هدف از سمباده زنی:

·       تثبیت بهتر رنگ بر روی چوب

·       چسبیده شدن بهتر رنگ به چوب

·       جلوگیری از ورقه شدن چوب در طولانی مدت

·       افزایش جلوه رنگ با افزایش یکنواختی سطح چوب.

سعی کنید به منظور پاک نمودن رنگ های قدیمی تر روی چوب از سمباده های زبرتر استفاده نمایید. توصیه  ما برای شروع کار استفاده از سمباده های گرید 80 و 100 است. با این حال، حتما به این نکته توجه کنید که پس از تمیز کاری اولیه با سمباده های مذکور به منظور صاف و هموار کردن سطوح مورد نظر از سمباده های نرم تر استفاده نمایید،که پیشنهاد ما برای این کار سمباده گرید 150 می باشد.

شاید این محصولات را بپسندید: خرید رنگ ویترای

تمیز کردن سطح چوب:

هدف از انجام این مرحله تمیز کردن گرده های حاصل از سمباده زنی است؛ تا این گرده ها به طور کامل پاکسازی شوند. در صورتی که این گرده ها به خوبی پاک نشوند و یا به عبارتی مرحله تمیز کاری با دقت کافی انجام نشود، باعث عدم بتونه کاری و ننشستن رنگ بر روی چوب خواهد شد.

به منظور انجام این مرحله بعد از سمباده زنی ابتدا از جارو برقی استفاده کنید تا تمامی گرده ها از بین برود. سپس با پارچه ای تمیز که آغشته به آب یا تینر است، سطح چوب را کاملا تمیز نمایید. توجه کنید که چنان چه در این مرحله از آب استفاده کردید، حتما قبل از انجام مرحله بعد از خشک شدن سطح چوب اطمینان حاصل کنید.

زیر سازی و بتونه کاری:

هدف این مرحله از مراحل رنگ آمیزی چوب، داشتن سطحی یکنواخت و هموار برای انجام رنگ کاری است. با کمک بتونه، زدگی های روی چوب را بپوشانید تا رنگ چسبندگی بهتر و بیشتری داشته باشد. با انجام بتونه کاری، مانع از نفوذ رنگ به منافذ ریز و درشت موجود در سطح چوب خواهید شد. توصیه می شود به علت کاهش حجم بتونه پس از خشک شدن، برای پر کردن ناهمواری های سطح چوب از مقدار بیشتری بتونه استفاده شود. بعد از بتونه کاری 10 دقیقه فرصت بدهید تا بتونه کاملا خشک شود، سپس قبل از ورود به مرحله اجرای رنگ مجددا سمباده کشی را انجام دهید تا بتونه های اضافی از بین بروند.

اجرای رنگ:

آخرین مرحله از مراحل رنگ آمیزی چوب، اجرای رنگ است. در این قسمت از آموزش نحوه رنگ آمیزی چوب، لازم است بدانید که همان گونه که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، رنگ های مختلفی برای اجرای رنگ وجود دارد. از مهم ترین رنگ های مخصوص چوب می توان به رنگ های فوری، رنگ های روغنی، روغن های گیاهی، لاک الکل ها، رنگ های دکوراتیو، رنگ های بر پایه آب و پوشش های نانو اشاره کرد. با این حال، گفتن این مطلب نیز خالی از لطف نیست که محبوب ترین رنگ برای رنگ آمیزی چوب، رنگ فوری مخصوص چوب می باشد.

رنگ فوری مخصوص چوب می تواند سیلر، کیلر، نیم پلی استر و یا تمام پلی استر باشند. از طرفی این رنگ ها غلظت بالایی دارند و برای کارکردن با آن ها نیازمند رقیق سازی هستیم. از این رو برای رقیق کردن رنگ چوب نیاز به تینر فوری داریم. فقط به این نکته مهم توجه نمایید که از آن جا که تینر فوری بوی تند و خاصیت خورندگی بالایی دارد، توصیه می­شود حین کار کردن با آن حتما از ماسک استفاده شود.

چنان چه تمایل به استفاده از دیگر انواع رنگ چوب ها، مانند رنگهای روغنی دارید، باید ابتدا یک لایه سیلر روی سطح چوب پیاده سازی نمایید؛ تا با این کار مانع از جذب رنگ روی چوب شوید. برای رنگ کاری چوب، علاوه بر این که به رنگ چوب نیاز دارید، به ابزاری مانند قلم مو و یا پیستوله نیز نیازمند می باشید. پیشنهاد ما برای کارکردن با رنگ های فوری، استفاده از پیستوله بادی می باشد.

پیشنهاد می کنیم مطالب مربوط به آموزش ویترای برای ظروف هفت سین و تزیین ظروف هفت سین با ویترای را مطالعه نمایید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت دیجی ویناتو سعی کردیم تا به طور خلاصه آموزش نحوه رنگ آمیزی چوب را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم؛ تا شما را در ساخت انواع تجهیزات چوبی منزل و یا حتی ساخت هدیه ای مانند انواع ظروف چوبی با رنگ و مدل دلخواه به عنوان بهترین هدیه روز مادر، بهترین هدیه روز زن و ... یاری رسانیم. حال که شما با مراحل رنگ آمیزی چوب تا حدودی آشنا شدید، دست به کار شوید و با خرید انواع رنگ چوب و خرید تینر فوری از سایت دیجی ویناتو، نسبت به ساخت و رنگ آمیزی وسایل چوبی مورد نیاز خود اقدام نمایید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟