نقاشی ویترای روی چوب

نقاشی ویترای روی چوب

با کمی تحقیق می توانید نمونه هایی زیبا از هنر ویترای را در بسیاری از کلیساها و اماکن مذهبی دوره های مختلف تاریخی مشاهده نمایید. هدف این مقاله از سایت دیجی ویناتو آشنا کردن شما مخاطبان عزیز با هنر ویترای روی چوب می باشد. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
1401/11/21
0 نظر

همانطور که می دانید هنر زیبای نقاشی، هنری است که سال هاست برای همه افراد شناخته شده است. سابقه این هنر تقریبا مصادف با به وجود آمدن بشر است. طبق تحقیقات صورت گرفته آثاری از اشکال در زندگی روزمره بشر و افراد غارنشین کشف شده است. این هنر زیبا توسط رنگ ها و وسایل گوناگون روی انواع کاغذ، پارچه، برگ، شیشه، آیینه و.... می­تواند اجرا شود.

هنر ویترای در اصل به هنر نقاشی روی شیشه گفته می­شود. ولی اخیرا به هنر نقاشی روی چوب با رنگ های ویترای نیز ویترای روی چوب می گویند، هرچند استفاده از اصطلاح ویترای برای نقاشی روی چوب اصطلاح صحیحی نیست، با این حال امروزه به وفور مورد استفاده قرار می­گیرد. قدمت هنر زیبای ویترای مربوط به هزاران سال پیش در اروپا می باشد، ولی در ایران نیز سابقه این هنر به چند صد سال می رسد. این هنر، هنری جذاب و دلنشین است که یادگیری آن منجر به ایجاد حس آرامش و لذت در شما خواهد شد. علاوه بر این که شما با انجام ویترای چه روی شیشه و چه روی چوب می توانید به آرامش برسید، همچنین می توانید به کسب درآمد هم بپردازید.  

با کمی تحقیق می توانید نمونه هایی زیبا از هنر ویترای را در بسیاری از کلیساها و اماکن مذهبی دوره های مختلف تاریخی مشاهده نمایید. هدف این مقاله از سایت دیجی ویناتو آشنا کردن شما مخاطبان عزیز با هنر ویترای روی چوب می باشد. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شاید برایتان جالب باشد: آموزش ویترای برای ظروف هفت سین

نقاشی روی چوب یا هنر  ویترای روی چوب

همانطور که از عنوان این مقاله نیز مشخص است، برای اجرای هنر ویترای روی چوب در اولین قدم باید چوب مناسب برای این کار را انتخاب نمایید. قرار بر این نیست که شما از چوب های گران قیمت برای این کار استفاده نمایید. گاها شما می­توانید از تکه چوب هایی که کاملا در دسترس تان هستند نیز برای این منظور استفاده کنید. همچنین شما می توانید با رنگ آمیزی چوب های ساده و بلا استفاده در تهیه انواع وسایل دکوری، انواع استند و شلف نیز بهره بجویید. زیرا که خلاقیت واقعی، در تبدیل دور ریختنی ها به وسایل کاربردی می باشد و شما با انجام این کار به عنوان یک فرد خلاق و هنرمند شناخته خواهید شد. چوب های مختلفی در این زمینه می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، ولی رایج ترین نوع چوب مورد استفاده در زمینه ویترای، روی چوب ام دی اف است.

بیشتر بخوانید: انواع رنگ چوب

پانل­های پیش ساخته نیز گزینه مناسبی برای افرادی هست که تمایلی به صرف وقت برای ساخت این پانل ها ندارند. این پانل­­های پیش ساخته معمولا از تخته سه لایه و یا ام دی اف ساخته می­شوند. ولی چنانچه شما بخواهید از چوب واقعی استفاده کنید، بهتر است آنرا از نجاری­ها تهیه نمایید. از مزایای استفاده از چوب برای نقاشی ویترای می توان علاوه بر قیمت مناسب آن می توان به امکان تهیه آن در ابعاد و اشکال گوناگون نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: خرید رنگ چوب

ویترای روی چوب چگونه است؟

سطوح چوبی با کمی خلاقیت می تواند به هنری زیبا و بی بدیل تبدیل شود. شما می توانید با به کارگیری تکنیک رنگ کاری و ایجاد طرح و نقشه زیبا، تکه چوبتان را به یک اثر هنری خاص تبدیل کنید. حال این تکه چوب می­تواند چوب واقعی، تخته سه لایه، تکه ای از یک ام دی اف و یا حتی چوب بستنی باشد. چوب بستنی می تواند کاردستی خیلی جذابی برای کودکان باشد. شما می توانید با وصل کردن چندین چوب بستنی به یکدیگر و ایجاد طرح روی آن ها و سپس رنگ آمیزی آن ها زیباترین ها اثر هنری را بسازید. پس همان گونه که تا اینجای مقاله متوجه شدید، می توان با انواع چوب ها به خلق انواع آثار هنری پرداخت فقط باید کمی خلاقیت به خرج دهید. در زیر چند نمونه از نقاشی ویترای روی چوب را می­ توانید مشاهده نمایید.

همچنین بخوانید: نقاشی روی شیشه چیست؟

 

شاید بپسندید: کسب درآمد از نقاشی ویترای

آموزش ویترای روی چوب

برای انجام ویترای روی چوب ابتدا باید چوب مورد نظرتان را  انتخاب نمایید. چنان چه می خواهید چوب تان از دوام بالایی برخوردار باشد و به مرور زمان دچار تاب خوردگی نشده و در برابر تغییرات محیطی دچار آسیب نشود، باید از چوب های سختی مانند چوب بلوط، گردو و... استفاده نمایید. توجه به این نکته نیز ضروری است که در این صورت علاوه بر دوام بالای این چوب ها، آثار هنری خلق شده با آن ها را می­توانید با قیمت بالاتری به فروش برسانید.

قبل از شروع ویترای روی چوب به منظور رنگ کردن وسایل چوبی منزل، چوب شما باید سطحی صاف و یکنواخت داشته باشد. پس سمباده زنی از مراحل اصلی انجام هنر نقاشی ویترای روی چوب می باشد، تا شما بتوانید طرح و نقشه مورد نظرتان را به راحتی هر چه تمام تر روی چوب رسم کنید. پس از سمباده زنی به منظور جلوگیری از نفوذ رنگ به بافت چوب، باید از آستر مناسب یا سیلر استفاده کرد.

سیلر بین رنگ و سطح چوب قرار گرفته و علاوه بر اینکه مانع نفوذ رنگ به بافت چوب می­شود، آن را از تاب خوردگی نیز در امان نگه می­دارد. همچنین باعث بهتر چسبیده شدن رنگ به سطح چوب نیز می­شود. پس از آستر کاری می توان با استفاده از قلم مو و رنگ های مختلف ویترای طرح دلخواه را روی چوب نقاشی کرد.

مطالعه بیشتر: مراحل رنگ آمیزی چوب

جمع بندی

همان طور که در مطالب بالا گفته شد، شما ممکن است بارها و بارها با هنر ویترای روبرو شده و یا حتی با آن سر و کار داشته باشید. ولی کمتر پیش آمده که از هنر ویترای که همان نقاشی روی شیشه است، روی چوب نیز استفاده شود. با این حال امروزه از هنر نقاشی ویترای روی چوب نیز بهره گرفته می­شود. هدف از ارائه این مقاله آشنایی شما با هنر ویترای روی چوب بود. زیرا که شما گاهی ممکن است دوست داشته باشید دکوراسیون منزلتان را با وسایل چوبی تزیین نمایید. یا حتی ممکن است دوست داشته باشید استندهایی از جنس چوب برای خودتان تهیه نمایید تا وسایل مورد نیازتان از جمله کتاب و لوازم شخصیتان را روی آن ها قرار دهید و بخواهید روی آنان طرح های دلخواهتان را رسم کرده و با رنگ های مورد علاقه تان رنگ آمیزی نمایید. در این حالت کافی است به سایت دیجی ویناتو سری بزنید و با خرید رنگ ویترای و خرید تینر فوری به خلق آثار هنری زیبا اقدام نمایید. جا دارد در پایان این مقاله از شما به خاطر این که وقتتان را صرف مطالعه این مطالب کردید، سپاسگزاری نماییم. امیدواریم که مقاله نقاشی ویترای روی چوب برای شما مفید بوده باشد.

 اطلاعاتتان را بیشتر کنید: رنگ مخصوص چوب چیست؟

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟