ایده های تزیین سفره شب یلدا

ایده های تزیین سفره شب یلدا

ایده های تزیین سفره شب یلدا

ایده های ویژه تزیین‌ شب یلدا 1401 : در این نوشته با ایده های بی نظیر برای تزیین شب یلدا آشنا خواهید شد. پس لطفا با ما همراه باشید.
1401/9/21
0 نظر

شب یلدا یکی از زیباترین سنت های کشورمان است که مصادف با طولانی ترین شب سال یعنی اولین شب زمستان است. در این شب فرخنده، بسیاری از خانواده ها دور هم جمع می شوند و مهمانی های خانوادگی و یا دوستانه برگزار می کنند. با استفاده از ایده های مختلف می توانید تزئینات سفره شب یلدا را به بهترین نحو انجام دهید.

اما چرا شب یلدا را جشن می گیریم؟ اصولاً تمام جشن های مربوط به این شب بهانه ای است برای دور هم بودن خانواده ها و به ویژه حضور در کنار بزرگان خانواده می باشد. اعضای خانواده دور هم جمع می شوند و تا تا آخر شب صحبت کرده و خوش می گذرانند. بزرگترها خاطرات خوب زندگی گذشته و جشن های انجام شده در سال های دور را برای  جوان ها و بچه ها تعریف می کنند و از بودن در کنار هم لذت می برند. گرفتن فال حافظ نیز یکی از بهترین سنت های مرتبط با این شب می باشد.
بیشتر افرادی که قصد دارند در این شب مهمانی برگزار کنند این سوال برایشان پیش می اید که چگونه سفره شب یلدا را تزئین کنیم؟ از این رو ما در این مطلب از سایت دیجی ویناتو همراه شما عزیزان هستیم که ایده های تزئین شب یلدا را با شما به اشتراک بگذاریم و سهمی هر چند اندک در شادی و خوشحالیتان داشته باشیم.

بادکنک ارایی شب یلدا

بادکنک آرایی شب یلدا

از جمله وسایل مورد استفاده در اکثر مراسمات و مهمانی ها از جمله مراسم تولد و عروسی و ...بادکنک می باشد. از آن جایی که بادکنک بسیار محبوب و همیشه در دسترس است، بسیاری از خانواده ها از آن برای تزئین محیط و زیبا کردن دکوراسیون در مراسم ها و مهمانی های خود استفاده می کنند. از این رو بادکنک آرایی یلدا نیز باعث زیبا تر شدن دیزاین و دکوراسیونی می گردد که برای شب یلدا در نظر گرفته اید.

از طرفی، چنان چه شما صاحب فرزند می باشید بهتر است تزئینات شب یلدا را به گونه ای انجام دهید که کودکانتان نیز از آن لذت ببرند. برای این کار، شما می توانید از بادکنک آرایی استفاده کنید. بهتر است که بادکنک هایی با رنگ قرمز را انتخاب کرده و روی آن ها با مازیک نقطه های سیاه ترسیم کنید یا این که با استفاده از نمد سیاه تکه هایی به شکل اشک همانند تخمه هندوانه برش داده و به روی بادکنک بچسبانید.

همچنین شما می توانید با قرار دادن بادکنک ها کنار هم و چسباندن آن ها به یک دیگر قاچ هندوانه را درست کنید و آن را در جای مناسب، کنار میز یا روی آن نصب کنید.

 آجیل ارایی شب یلدا

آجیل آرایی شب یلدا

معمولا لیوان ها و جام ها از بهترین ظروف برای تزئین آجیل هستند. در این روش انواع مختلف آجیل معمولاً به صورت لایه لایه  به روی هم ریخته می شوند؛ به طوری که در قسمت بیرونی لیوان یا جام تنوع رنگی آن مشخص بوده و تغییرات در طرح و رنگ مشهود باشد. شما می توانید برای زیبایی کار شیشه را با یک لایه توریا پارچه بپوشانید. یا این که می توانید از پاپیون ها در رنگ های مختلف برای تزئین آن استفاده کنید و جلوه بصری آن را بیشتر کنید.

تنگ نیز یکی دیگر از ظروف محبوب می باشد که برای تزئین آجیل استفاده می شود. در این روش نیزبرای تزیین آجیل از تنگ های ماهی یا گلدان هایی برای ساخت تراریوم مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده می شود. برای تزئین آن نیز می توانید مطابق با سلیقه خود از پولک، منجوق، اکلیل، انواع پاپیون، نخ های کنفی و ... استفاده کنید.

در صورتی که می خواهید جلوه هنری و خارق العاده ای به تنگ یا جام آجیل ببخشید می توانید نقاشی روی شیشه را امتحان کنید. برای این کار شما می توانید از رنگ های ویترای استفاده کرده و طرح مورد نظر خود را روی لیوان، جام، تنگ یا گلدان های مخصوص تراریوم نقاشی کنید. لازم به ذکر است که برای تزئین آجیل در تنگ یا تراریوم، درست همانند روش تزیین آجیل در لیوان و جام، آجیل ها به صورت لایه لایه روی هم یا کنار هم قرار می گیرند.

همچنین شما می توانید آجیل شب یلدا را به شکل گل درست کنید. برای این کار از آجیل هایی مانند تخمه، فندق، پسته و ...که مغز آن ها درون پوسته ای قرار گرفته است، استفاده کنید.سپس با استفاده از چسب حرارتی  آجیل ها را در کنار هم قرار دهید تا شکل گل به خود بگیرند. شما می توانید این گل ها را روی میز یا داخل سبد قرار داده یا حتی می توانید آن ها را به شکل دسته گل درست کنید.

تزیین هندوانه شب یلدا

تزئین هندوانه شب یلدا

از جمله میوه های شب یلدا که جز جدا نشدنی سفره شب یلدا نیز می باشد، می توان به هندوانه اشاره کرد. علت وجود این میوه در سفره شب یلدای اکثر ایرانی ها این است که بسیاری بر این باورند که هندوانه نشان دهنده ی گرما و حرارت تابستان می باشد و خوردن آن در شب یلدا باعث می شود که بتوانید سرما و بیماری در زمستان طولانی را به راحتی پشت سر بگذارید. این میوه همیشه همراه با تزیئینات خاصی در سفره یلدا قرار می گیرد. شما نیز می توانید به شیوه های مختلفی این میوه را تزئین کرده و یک سفره شیک و عالی برای مهمانان خود تدارک ببینید.

روش های مختلفی برای تزئین هندوانه شب یلدا وجود دارد. با این حال نکته مهم در تمامی روش ها استفاده از چاقوی بسیار تیز و باریک و همچنین استفاده از کاتر ها یا قالب های برش هندوانه می باشد.

تزیین انار شب یلدا

تزیین انار برای شب یلدا

 آیا برای تزیین انار در شب یلدا ایده ای دارید؟

انار از میوه های مقدس و بومی ایران است و در کتب مقدس بارها از آن نام برده شده است، مثلاً نام انار سه بار در قرآن کریم آمده است. همچنین در گذشته از میوه، گل و پوست انار برای رنگرزی استفاده می کردند. در ایران این یاقوت گرانبها را روی میز شب یلدا می گذارند و به عنوان نماد نور و شادی استفاده می کنند. بانوان هنرمندان ایرانی برای اینکه جشن شب یلدا را هرچه زیباتر و منحصر به فردتر برگزار کنند، میوه هایی را که برای یلدا تهیه کرده اند را به زیبایی تزئین می کنند تا مهمانانشان در این شب خاص از آن لذت ببرند.

روش های مختلفی برای تزئین انار برای سفره شب یلدا وجود دارد. یکی از این روش ها تزئین انار به شکل دسته گل می باشد. برای اینکه بتوانید دسته گل انار درست کنید، ابتدا پوست انار را بگیرید و با چاقو به قطعات کوچک برش دهید. سیخ های چوبی را بردارید و به اندازه های مختلف برش دهید تا وقتی انار روی آن قرار می گیرد به صورت پلکانی دیده شود. تکه های انار را روی سیخ های چوبی قرار دهید. چند برگ سوزنی سبز را انتخاب کنید و یک دسته گل زیبا از با برگ های سوزنی و چوب انار درست کنید. شما می توانید برای تزئینات بیشتر آن از روبان های کنفی و قرمز استفاده نمایید.

یکی دیگر از کارهایی که در تهیه سفره شب یلدا و تزیینات یلدایی می توانید انجام دهید، تزیین پوست انار با رنگ شیشه یا همان رنگ ویترای است. برای این کار شما می توانید رنگ ویترای مورد علاقه خود را از فروشگاه دیجی ویناتو خریداری نمایید. سپس با استفاده از رنگ ویترای قرمز، آبی یا فیروزه ای طرح مورد نظر خود را روی آن طراحی کنید. شما می توانید  این انارها را درون کاسه قرار داده یا در جاهای مختلف سفره یلدا قرار دهید.

ظروف ویترای مخصوص شب یلدا

استفاده از ظروف ویترای مخصوص شب یلدا، بهترین ایده ایده چیدمان سفره یلدا

استفاده از ظروف ویترای مخصوص شب یلدا جلوه ویژه ای به سفره شما می دهد ، متنوع ترین ظروف ویترای شب یلدا برای پذیرایی از مهمانان شب یلدا با طرح های هندوانه و انار را می توانید به راحتی در اینترنت جستجو کنید. از طرفی، شما می توانید با صرف هزینه کمتر و خرید رنگ ویترای سبز، رنگ ویترای  قرمز و هر رنگ دیگری طرح هندوانه، انار یا هر طرح دیگری که مورد پسند تان می باشد را روی ظروف طراحی کنید و زیبایی سفره یلدای خود را صد چندان نمایید.

شمع آرایی سفره شب یلدا

گذاشتن شمع روی سفره شب یلدا ایده ای بی نظیر برای تزیین ساده و شیک سفره شب یلدا بوده و حتی یک ایده عالی برای عکاسی شب یلدا می باشد. برای این کار باید چند شمع در جاهای مختلف سفره یلدا قرار دهید و شمع ها را روشن کنید تا جلوه سفره یلدا بیشتر شود. برای چیدمان میز ناهار خوری شب یلدا می توانید از ایده های خاصی الهام بگیرید.

رنگ قرمز در چیدمان شب یلدا اهمیت زیادی دارد زیرا رنگ قرمز، رنگ اصلی سفره شب یلدای اکثر ایرانی ها می باشد، از این رو بهتر است این رنگ جذاب را به صورت ترکیبی با رنگ سفید استفاده کنید. به همین دلیل است که شمع های شب یلدا بیشتر به رنگ سفید ساخته می شوند. شما می توایند با روبان طلایی و روبان قرمز این شمع های سفید را تزئین کرده و زیبایی آن ها را دو چندان کنید. این رنگ های جذاب در پس زمینه سفید شمع به شدت بر جذابیت شمع ها می افزایند. یکی از طرح های زیبای این شب انار و هندوانه است. این دو میوه، میوه های انتخابی شب یلدا هستند. تزیین شمع های شب یلدا با نقوش میوه های مخصوص این شب نیز یکی از روش های تزیین شمع های شب یلدا می باشد.

 شمع آرایی سفره شب یلدا

جمع بندی


همان طور که در این مقاله مطالعه کردید، یکی از دلایل برگزاری شب یلدا، پایان یافتن شب های طولانی است. در زمان های قدیم مردم به دلیل تمام شدن پاییز، آخرین روز از این فصل را جشن می گرفتند. چیزی که امروز به نام شب یلدا یا چله می شناسیم.
ما در این مقاله سعی کردیم  ایده های تزئین شب یلدا و تمامی نکات برای زیبایی هر چه بیشتر سفره های شب یلدای تک تک مردمان این سرزمین را با شما به اشتراک بگذاریم.

چنان چه شما نیز به دنبال ایده های ناب و عالی برای تزیین شب یلدا می باشید، پیشنهاد ما این است که برای این شب خاص طرح های مورد نظر خود (انار، گل، پرنده و ...) را روی ظروف و جام های شب یلدا طراحی کنید. شما می توانید برای نقاشی روی شیشه از رنگ های ویترای که در سایت دیجی ویناتو عرضه شده است، استفاده نمایید. استفاده از رنگ های ویترای به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین نحو ممکن به میز تزیین شب یلدای خود جلوه ای خاص و هنری ببخشید.

از این که تا پایان این مقاله همراهمان بودید بی نهایت سپاس گزاریم.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟