سفید کردن رنگ چوب چگونه است؟

سفید کردن رنگ چوب چگونه است؟

سفید کردن رنگ چوب چگونه است؟

یکی از رنگهایی که امروزه بیشتر افراد بخصوص زوج های جوان آن را می­پسندند و اکثر وسایل منزل خود را بر پایه آن انتخاب می­کنند، رنگهای روشن به ویژه رنگ سفید است. چرا که سفید بودن وسایل منزل منجر به دلباز شدن و بزرگ تر دیده شدن کل خانه می­شود. اگر شما نیز تمایل به سفید کردن رنگ چوب وسایل چوبی­تان دارید ولی با نحوه سفید کردن چوب در خانه آشنایی کاملی ندارید، تا پایان این مقاله با ما همراه و همقدم باشید.
1401/12/27
0 نظر

همه شما در منزلتان وسایلی از جنس چوب دارید که ممکن است بعلت کهنگی و قدیمی شدن، رنگشان تغییر پیدا کرده، و یا در اثر ضربه و آسیبهای محیطی دچار خراش شده اند. از طرفی دیگر گاهی اوقات نیز به علت خستگی از رنگ چوبتان دوست دارید وسایل چوبی منزلتان از جمله مبلمان، میز نهارخوری و.... را تعویض کنید و وسایل چوبی با رنگ دلخواهتان را خریداری نمایید، ولی به علت گرانی قدرت خرید زیادی ندارید.

در این حالت منطقی است که تصمیم بگیرید وسایلتان را تغییر رنگ داده و آنها را به رنگ دلخواهتان تبدیل نمایید. یکی از رنگهایی که امروزه بیشتر افراد بخصوص زوج های جوان آن را می­پسندند و اکثر وسایل منزل خود را بر پایه آن انتخاب می­کنند، رنگهای روشن به ویژه رنگ سفید است. چرا که سفید بودن وسایل منزل منجر به دلباز شدن و بزرگ تر دیده شدن کل خانه می­شود. اگر شما نیز تمایل به سفید کردن رنگ چوب وسایل چوبی­تان دارید ولی با نحوه سفید کردن چوب در خانه آشنایی کاملی ندارید، تا پایان این مقاله با ما همراه و همقدم باشید.

چگونه رنگ چوب را سفید کنیم؟

قبل از اینکه به سوال چگونه چوب را رنگ سفید کنیم؟ پاسخ دهیم، بهتر است بگوییم رنگ از هر نوعی که باشد عامل محافظت کننده از چوب می باشد. به عبارتی دیگر شما با رنگ کاری وسایل چوبی منزلتان ماندگاری آنان را چند برابر می کنید. امروزه رنگهای متنوعی در بازار برای این کار موجود می باشند و شما با انتخاب رنگ دلخواهتان، می توانید رنگ وسایل چوبی را با رنگ زمینه منزلتان همسان کرده و بدین گونه زیبایی آنها را چندین برابر نمایید. با این حال لازم بذکر است که رنگها علاوه بر سفید، قهوه ای و سبز و ... بودنشان، ساختار و جنسشان نیز متفاوت می باشد و بر این اساس به سه دسته رنگهای بر پایه آب، رنگهای بر پایه روغن و رنگهای فوری دسته بندی می شوند. در ادامه این مطلب از سایت دیجی ویناتو به بررسی انواع رنگ چوب و آموزش تغییر رنگ وسایل چوبی به سفید میپردازیم.

خواندن این مقاله را از دست ندهید: کسب درآمد از نقاشی ویترای

رنگهای بر پایه آب

رنگهای برپایه آب رنگهایی هستند که به علت داشتن نفوذ پذیری بالا در چوب، نیاز به رنگ کاری چند لایه در چوب دارند تا پوشش دهی مناسبی به چوب بدهند. از این رو در سفید کردن رنگ چوب با رنگهای بر پایه آب هر چقدر تعداد لایه های رنگ روی چوب بیشتر شود، نفوذ کمتر شده و رنگ بیشتر خود را نشان می دهد. از مزایای مهم این نوع رنگها سرعت بالای خشک شدن در آنهاست.

رنگهای بر پایه روغن

این نوع رنگ ها که به منظور سفید کردن رنگ چوب مورد استفاده قرار می­گیرند، نفوذ کمتر و پوشش دهی بالاتری نسبت به رنگهای نوع اول دارند ولی زمان خشک شدن آنها به نسبت طولانی تر است. چنانچه از این نوع رنگها برای سفید کردن چوب در خانه استفاده می­نمایید، باید از یک سیلر جهت بستن منافذ روی سطح کار استفاده نمایید.

مطالب پیشنهادی: خرید رنگ چوب، رنگ مخصوص چوب چیست؟، خرید روغن مخصوص چوب

رنگهای فوری

این نوع رنگها به علت خشک شدن سریع آنها به این نام معروف هستند. برای سفید کردن رنگ چوب با استفاده از رنگهای فوری لازم نیست رنگ قبلی را از سطح مورد نظر پاک کنید، فقط کافی است فرو رفتگی و ناصافی ها را برطرف نمایید. استفاده از پیستوله در این مورد کیفیت کارتان را بالا می برد.

آموزش تغییر رنگ وسایل چوبی به سفید

حال وقت آن رسیده به سوال " چگونه رنگ چوب را سفید کنیم؟"  پاسخ دهیم. ولی قبل آن بهتر است برای سفید کردن رنگ چوب توجه شما را به چند نکته جلب نماییم. اولین نکته این است که برای سفید کردن چوب در خانه، ابتدا باید شناخت کافی با نوع چوب و رنگ قبلی آن داشته باشید. نکته بعدی این است که به منظور یکدست درآمدن رنگ آمیزی، بهتر است وسایل اضافی روی سطح چوب را از آن جدا نموده و تمامی وسایل مورد نیاز را آماده کرده و عمل سمباده کاری و بتونه زنی را قبل از اجرای رنگ پیاده نمایید.

مرحله اول سفید کردن رنگ چوب، سمباده زنی می باشد. سمباده زنی برای یکدست و هموار کردن سطح چوب بسیار حائز اهمیت است. چرا که زبر شدن سطح پس از سمباده زنی باعث چسبیده شدن بهتر رنگ خواهد شد. لازم به ذکر است که در هنگام سمباده زنی باید دقت کنید تا سطح چوبتان صدمه نبیند.

مرحله دوم پاک کردن بقایای سمباده هست. پارچه نمناک برای پاک کردن تمامی این بقایا کافیست. باید دقت کنید که اثری از این بقایا باقی نماند، چرا که کیفیت کار مراحل بعدی مخصوصا رنگ آمیزی را پایین می آورد.

بتونه کاری مرحله سوم از مراحل سفید کردن رنگ چوب است. این کار با بتونه های آماده ای که در بازار هست برای پر کردن کلیه منافذ و تورفتگی های موجود در سطح چوب انجام می­شود. در واقع شما با انجام این کار، سطح مورد نظرتان را آماده مراحل اصلی تر می کنید­. پس از بتونه کاری به منظور از بین بردن اضافه های بتونه و هموار کردن سطح، یک سمباده کشی دیگر نیز باید انجام دهید. تمامی مراحل برای کسب رضایت نهایی از کارتان باید با دقت هر چه بیشتر انجام شود.

مرحله چهارم از مراحل سفید کردن رنگ چوب، مرحله سیلر زنی است. در این مرحله توسط قلم مو، سیلری که سه برابر حجم خودش با تینر مخلوط شده، به سطح مورد نظر کشیده می­شود. سیلر در واقع نوعی پوشش برای منافذ روی سطح چوب است.

مطالب بیشتر: نقاشی روی شیشه چیست؟

رنگ آمیزی، مرحله پنجم و مرحله اصلی از مراحل تغییر رنگ چوب به سفید است. برای اجرای این مرحله میتوان از قلم مو و یا حتی اسپری استفاده کرد. در این مرحله بسته به میزان پوشش دهی رنگ سفید را در چند مرحله به سطح میزنیم. بین هر لایه تقریبا 6 ساعت باید منتظر بمانید تا رنگ به صورت کامل خشک شود. توجه کنید که قبل از رنگ آمیزی چوب، لازم است رنگ چوب را با تینر مخلوط کرده و هم بزنید. به این نکته نیز توجه نمایید که غلیظ و رقیق بودن رنگ، کیفیت رنگ کاری شما را پایین می آورد.

 در نهایت، لایه محافظ توسط قلمو بر روی سطح اعمال می شود تا چوب را در برابر باران، موریانه و... محافظت نماید.

بخوانید و بدانید: انواع رنگ چوب، خرید رنگ ویترای، خرید تینر فوری

جمع بندی

در این مقاله از سایت دیجی ویناتو سعی کردیم که با آموزش تغییر رنگ وسایل چوبی به سفید، شما را در تغییر دادن رنگ چوب و تبدیل آن به رنگ مورد علاقه تان یاری کرده باشیم. همچنین سعی نمودیم که به سوال چگونه رنگ چوب را سفید کنیم؟ پاسخ مناسبی ارائه نماییم. امیدواریم این مطلب برایتان مقید واقع شده باشد.

بیشتر بخوانید:آموزش ویترای برای ظروف هفت سین

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟