روغن گیاهی چوب چیست؟

روغن گیاهی چوب چیست؟

ما در این مقاله از وب سایت دیجی ویناتو قصد داریم تا شما را با انواع روغن گیاهی چوب را آشنا کرده و به شما بگوییم که در زمان خرید روغن گیاهی چوب به چه نکات و فاکتورهایی توجه کنید، با ما همراه باشید.
1401/12/13
0 نظر

استفاده از سرویس های چوبی و لوازم چوبی در منزل بسیار متداول است و طرفداران زیادی دارد. شاید چوب خام به تنهایی چندان زیبا نباشد، اما وقتی با روغن گیاهی چوب پردازش و رنگ آمیزی شود، فوق العاده زیبا و منحصر به فرد می شود.

ما در این مقاله از وب سایت دیجی ویناتو قصد داریم تا شما را با انواع روغن گیاهی چوب را آشنا کرده و به شما بگوییم که در زمان خرید روغن گیاهی چوب به چه نکات و فاکتورهایی توجه کنید، با ما همراه باشید.

روغن چوب چیست؟

در گذشته از روغن هایی مانند کنجد و روغن بزرک برای پوشش چوب استفاده می شد که البته استفاده از این روغن ها به صورت خام باعث ایجاد مشکلاتی برای چوب می شد. به همین دلیل شرکت هایی که رنگ های چوب تولید می کنند، تصمیم گرفتند سبک جدیدی از روغن های گیاهی به نام روغن مخصوص چوب را تولید کرده و روانه بازار کنند. تفاوت روغن گیاهی چوب با روغن هایی مانند کنجد و ... در این است که با وجود این که گیاهی است، این روغن مشکلاتی را که روغن های گیاهی خام در چوب ایجاد می کنند را ندارد.

یکی از مواد پرکاربرد برای رنگ آمیزی سرویس و لوازم چوبی، استفاده از روغن گیاهی چوب است. در گذشته معمولاً از سیلر و کیلر ها برای رنگ آمیزی چوب استفاده می شد، اما امروزه روغن های گیاهی چوب به صورت طبیعی و بدون ایرادات مواد صنعتی قبلی، جایگزین این مواد شده اند.

استفاده از روغن گیاهی چوب، کیفیت و شکل و زیبایی چوب را حفظ می کند و به دلیل کیفیت عالی و طبیعی بودن آن، علاوه بر این که هیچ مشکلی برای بافت چوب ایجاد نمی کند بلکه برای چوب نیز مفید است. در ادامه مطالب کاربرد انواع روغن گیاهی چوب را خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد.

پیشنهاد می شود مطالعه شود: انواع رنگ چوب

کاربرد روغن گیاهی چوب

انتخاب موادی مانند روغن گیاهی چوب به عنوان پوششی برای چوب مبلمان و سازه های چوبی دیگر موضوع بسیار مهمی است. حفاظت از اسباب و وسایل چوبی، خواص زیبایی شناختی و تأثیرات آن ها بر سلامتی، از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب روغن گیاهی چوب می باشند.

یکی از مهم ترین کاربردهای روغن های گیاهی چوب برای محصولات چوبی استفاده از آن ها به عنوان روکش برای رنگ آمیزی چوب است. از آنجایی که استفاده از روغن گیاهی چوب آسان است و محدودیت رنگی ایجاد نمی کند، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است

موارد مصرف انواع روغن گیاهی چوب

1. رنگ‌آمیزی ظروف چوبی

همه ما در خانه ظروف چوبی شیک و زیبایی از جمله بشقاب چوبی، ملاقه، کفگیر، قاشق و چنگال چوبی داریم که بسیار هم پر کاربرد هستند. برای رنگ آمیزی چنین ظروفی، همیشه از روغن گیاهی در آخرین مرحله استفاده می شود.

اگر ظروف چوبی در خانه دارید که مثل قبل براق و زیبا نیستند، فقط استفاده از روغن گیاهی چوب کافی است. با استفاده از روغن گیاهی مخصوص چوب می توانید زیبایی ظروف چوبی منزل خود را دو چندان کنید.

2. رنگ‌آمیزی انواع پارکت و کفپوش

یکی دیگر از کاربردهای مهم روغن گیاهی چوب، استفاده از آن برای رنگامیزی پارکت و کفپوش است. تمامی سازه های چوبی نیاز به روکش مناسب دارند و برای این منظور از روغن گیاهی چوب به عنوان پوششی در کف پوش و پارکت استفاده می شود.

3. قابل استفاده برای رنگ‌آمیزی نمای خارجی ساختمان‌های چوبی

حتما بارها به ساختمان هایی با نمای چوبی نگاه کرده اید و از خود پرسیده اید; برای این که بافت چوب از باران، رطوبت و عوامل دیگر مصون باشد از چه پوششی در آن استفاده کرده اند؟ پس از رنگ آمیزی این جوب ها از انواع روغن های گیاهی چوب به عنوان پوشش در آن ها استفاده می شود. از این رو این سازه های چوبی منحصر به فرد زیبایی خود را مدیون روغن های گیاهی مخصوص چوب هستند.

روغن گیاهی چوب لایه ای ضخیم بر روی چوب ایجاد می کند و از آن در برابر رطوبت، نور خورشید، باران و سایر عوامل محیطی محافظت می کند.

مطالب مرتبط: رنگ مخصوص چوب چیست؟

مزایای استفاده از انواع روغن گیاهی چوب

1. طبیعی و سالم بودن

همانطور که از نام این روغن ها مشخص است، کاملا طبیعی هستند و هیچ گونه ماده شیمیایی در آن ها استفاده نشده است. هنگامی که این روغن ها برای رنگ کردن چوب استفاده می شوند، آسیب یا مشکلی در چوب ایجاد نمی کنند.

اگر نگران سلامتی خود هستید، از روغن گیاهی چوب استفاده کنید زیرا این روغن حاوی مواد طبیعی است. برخلاف رنگ های شیمیایی سیلر و کیلر که در صورت استفاده در ظروف چوبی می توانند باعث سرطان شوند، از روغن های گیاهی می توان برای پوشاندن ظروف و اسباب بازی های کودکان نیز استفاده کرد.

روغن گیاهی چوب یک ماده طبیعی است که در حال حاضر یکی از محبوب ترین روش های پوشش دهی چوب محسوب می شود. وقتی این روغن به چوب زده می شود به داخل آن نفوذ می کند و برخلاف رنگ های شیمیایی تغییری در ظاهر و ویژگی چوب ایجاد نمی کند. تفاوت رنگ های صنعتی با روغن های گیاهی در این است که رنگ های صنعتی روی چوب لایه ای تشکیل می دهند و مانند روغن گیاهی چوب بین لایه های چوب نفوذ نمی کنند.

2. مقاومت در برابر آب

جالب اینجاست که انواع روغن های گیاهی چوب ضد آب بوده و برای رنگ آمیزی سازه های چوبی، نماهای چوبی، آلاچیق های چوبی فضای باز، ترمووود و غیره استفاده می شود و می توانند چوب را از تخریب بافت محافظت کنند.

3. قابلیت تعمیر چوب

نکته بسیار مهم در مورد انواع روغن گیاهی چوب، ترمیم بافت چوب آسیب دیده است. این روغن قابلیت ترمیم چوب های فرسوده و آسیب دیده را دارد و علاوه بر آن  می تواند کیفیت رنگ چوب را بهبود بخشد.

4. اقتصادی بودن

یکی دیگر از ویژگی ها و مزیت مهم استفاده از انواع روغن های گیاهی چوب، ارزان بودن آن است استفاده و خرید روغن گیاهی چوب بسیار مقرون به صرفه است و برای کار با آن نیازی به متخصص بودن و آشنایی با نحوه رنگامیزی چوب نخواهید داشت.

5. عمر چوب را افزایش می دهد

استفاده از روغن های گیاهی چوب باعث افزایش عمر چوب و افزایش مقاومت و دوام آن می شود که در این رو استفاده از آن ها بسیار توصیه می شود.

جمع بندی

وب سایت اینترنتی دیجی ویناتو عرضه کننده رنگ ویترای، تینر فوری، رنگ چوب، روغن گیاهی چوب و رنگ گواش می باشد. شما همراهان عزیز می توانید با مراجعه به فروشگاه نسبت به خرید روغن گیاهی چوب ویناتو و یا سایر محصولات مورد نیاز خود اقدام نمایید. از این که تا پایان این مطلب از سایت دیجی ویناتو با ما همراه بودید بی نهایت سپاس گزاریم.

 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟